FRIMODIG KYRKA

En partipolitiskt obunden nomineringsgrupp i Vadstena pastorat, Stiftsfullmäktige och Kyrkomötet.

KANDIDATER KYRKOFULLMÄKTIGE

1. Robert Birgegren, f 1975, Sjukhuspräst, Vadstena
2. Lille-Mo Nylander, f 1954, Biblioteksassistent, Vadstena
3. Kennerth Sjösten, f 1943, Posttjänsteman, Vadstena
4. Hans Merseburg, f 1947, Kyrkoherde emeritus , Väversunda

Varför ska jag rösta på nomineringsgruppen?
I Kyrkoordningen står att ”Församlingens grundläggande uppgift är att fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission.” Det står också att ”Syftet är att människor ska komma till tro på Kristus och leva i tro, en kristen gemenskap skapas och fördjupas, Guds rike utbredas och skapelsen återupprättas.” Vi menar att syftet måste vara vägledande i alla beslut på alla nivåer inom kyrkan. Jesus är världens ljus och Han bryr sig om varenda människa. Kyrkan ska visa vägen till ett liv med Honom, där du kan växa som människa och kristen. Gudstjänsten är det centrum som ger kraft till allt annat. Vår utgångspunkt är kyrklig, inte partipolitisk. Jesus är kyrkans Herre och kyrkan ska ha en självklar plats i samhället.

Vi har varit en liten men mycket aktiv grupp, särskilt på stifts och kyrkomötesnivå. På vår hemsida kan du läsa mer: frimodigkyrka.se

Vilken fråga anser ni är viktigast för Vadstena pastorat i nuläget? Varför?
En ekonomi i balans för att undvika sammanläggning  med andra pastorat. Sammanläggningar leder ofta till att församlingsborna känner större avstånd till dem som fattar beslut och engagemanget minskar.

Vad vill nomineringsgruppen åstadkomma under de närmaste åren?
Fortsatt arbeta för att fler  i Vadstena och Dals församlingar ska döpas och konfirmeras och hitta sin uppgift i församlingen. Att församlingsborna ska få en levande tro på Kristus och bevaras i den genom gudstjänst och gemenskap kring bönen och bibelordet. Vi vill att det diakonala arbetet ska stärkas, med eller utan diakon. Mycket diakonalt arbete kan utföras ideellt då församlingens medlemmar hittar meningsfulla uppgifter i tjänst för andra.