Uppsala stift förlänger vänavtal med Zimbabwe

Nyhet Publicerad Ändrad

Ett nytt vänavtal skrivs under mellan Evangelical Lutheran Church in Zimbabwe och Uppsala stift. Det sker vid en ceremoni i Zvishavane och gäller för de kommande fyra åren.

Foto: Uppsala stift

Ett samarbete mellan de båda kyrkorna har i den här formen pågått sedan 1998 då det första vänavtalet skrevs under. Inom ramen för detta avtal har ett tiotal församlingar i Uppsala stift vänförsamlingar i Zimabwe.

Det sker också ett årligt utbyte av praktikanter som under ett antal månader besöker vänkyrkan för att bättre lära känna landet och hur en kyrka arbetar – i Zimbabwe och i Sverige. Det svenska praktikprogrammet sker i samarbete med SIDA och ger två ungdomar möjlighet att under fyra månader vistas i Zimbabwe.

Avtalet undertecknas av den ledande biskopen i ELCZ, biskop Faindi samt från Uppsala stift biskop Ragnar Persenius och stiftsstyrelsens andre vice ordförande Anna-Lena Arousell Berglund.

Relationen mellan de båda kyrkorna går dock mycket längre tillbaka och när den lutherska kyrkan i Zimbabwe grundades i början av 1900-talet var det som ett resultat av ett arbete som leddes av missionärer från Uppsala stift. Sedan dess har mycket hänt och i dag är det två jämlika kyrkor som ömsesidigt stödjer varandra i samarbete kring musik, fortbildning och inte minst i förståelsen av att vara en kyrka i ett världsvitt sammanhang.

Läs mer om relationen mellan Uppsala stift och den Lutherska kyrkan i Zimbabwe