Solceller vid Trönö kyrka

Nyhet Publicerad

I direkt anslutning till Trönö kyrka planerar Norrala-Trönö församling en solcellsanläggning för installation under sommaren 2021 efter ett beslut i kyrkofullmäktige.

Solceller.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Kyrkofullmäktige beslutade den 16 mars 2021 att Trönö kyrka ska få en solcellsanläggning och att den ska tas i bruk redan i juni 2021. Anläggningen blir ca 426 kvadratmeter stor och kommer att ge närmare 100 000 kilowattimmar per år.

Länsstyrelsen har klassat kyrkan som kyrkligt kulturminne vilket gör att anläggningen inte kan installeras på kyrktaket utan det blir på marken i direkt anslutning till Trönö kyrka.

Solcellsanläggningen kommer nästan att täcka elbehovet som kyrkans verksamhet har idag. Kostnaden för anläggningen som beräknas till 800 000 kronor, vilket församlingen hoppas få tillbaka genom lägre elräkningar.