VALBARA PASS VID FRÄMJANDEDAGARNA 2025
Under Främjandedagarna kommer det att vara fyra utbildningspass. På respektive pass kommer det att erbjudas en blandning av pass på både grundläggande och fördjupande nivå.
Varje deltagare gör sex val i samband med anmälan på Utbildningsportalen. Välj utifrån i vilken ordning du vill delta i passet, men inte nödvändigt i vilken ordning under dagarna du vill gå dem.
Arkiv
A. Varför diarieföra?
Efter relationsändringen med staten antog Svenska kyrkan en så kallad inomkyrklig offentlighetsprincip. Med den följer ett visst föreskrivet sätt att handha handlingar; de måste registreras, diarieföras.
Vad säger Kyrkoordningen och Svenska kyrkans bestämmelser om diarieföring? Vad är en handling och vad är ett ärende?
För dig som vill veta mer om varför Svenska kyrkan diarieför.
B. Avsluta gamla arkiv
Från och med den 1 januari 2024 gäller en ny arkivförteckning. Alla församlings- och pastoratsarkiv ska avslutas den 31 december 2023 och en ny arkivförteckning ska upprättas från och med den 1 januari 2024.
Hur avslutar församlingar och pastorat sina gamla arkiv? Hur redovisas arkivhandlingar enligt den arkivförteckning som presenteras i SvKB 2003:2? Vad ska arkiveras? Vad ska gallras?
För dig som arbetar med arkiv i församlingar och pastorat och som vill ha hjälp med att avsluta gamla arkiv.
C. Verksamhetsbaserad arkivredovisning
Från och med den 1 januari 2024 ska bestämmelserna i 6 kap. om arkivredovisning i Kyrkoordningen börja tillämpas. Det innebär att en arkivredovisning ska bestå av en arkivbeskrivning, en klassificeringsstruktur, en dokumenthanteringsplan och en arkivförteckning. Den nya arkivförteckningen innebär ett nytt sätt att presentera arkivhandlingar. Alla handlingar (digitala och analoga) ska följa en ny förteckningsplan.
Varför är det en ny plan? Hur är den uppbyggd? Hur ska församlingar och pastorat förteckna sina arkiv framöver?
För dig som arbetar med arkiv i församlingar och pastorat och som behöver hjälp att komma i gång med det nya sättet att diarieföra.
Public 360°
D. Hur ansluter församlingen/pastoratet sig till Public360°
Här får du veta mer om Public360° och vilka fördelar som finns att vara ansluten. Vi tar också upp vad som krävs av församling/pastorat för att kunna ansluta till Public360° och hur en anslutning går till.
För dig som arbetar i en församlingar/pastorat som inte har anslutit sig till Public360°.
E. Grundläggande pass i P360°
Hur startar ett ärende och hur/när ska det avslutas? Vilka delar ska ett ärende innehålla?
Du får också lära dig skillnaden mellan ett ärende, ett dokument och en fil.
Ta med din egen dator och gärna handlingar som är inskannade och som ni kan använda för att öva med!
För dig som är ny i systemet eller som vill ha en repetition av grunderna i Public360°.
F. Knep och knåp i P360°
Hur söker man i Public360° och nyttan med att ha dokument skannade. Att göra fel är ingen katastrof och andra bra tips som kan vara bra att känna till.
Ta med dina kluriga frågor så ser vi vad vi kan lösa på plats och vad vi behöver återkoppla till i Teamskanalen.
Det kommer också att ges tillfälle till att dela ”bra att ha”-tips med varandra som kan förenkla i vardagen.
För dig som har jobbat ett tag i Public360°, men vill fortsätta utveckla din kunskap och hur församlingen/pastoratet jobbar med diarieföring.
G. Mötesmodulen i P360
Mötesadministrationen i Public 360° är ett administrativt verktyg och stöd för att arbeta med ärenden och dokument som ska föredras och beslutas av ett beslutande organ, exempelvis av ett kyrkoråd.
Vi går genom hur mötesadministrationen kan underlätta arbetet med att hålla ordning på dokumenten och säkerställa att rätt sak finns på rätt plats.
För dig som vill lära dig använda mötesmodulen i Public 360.
Kyrkovalet
H. Diarieföring kring Kyrkovalet
I samband med kyrkovalet är det kanske extra viktigt att allt bli rätt och att alla dokument hanteras på ett korrekt sätt.
Vi pratar om det som kan skilja sig från det dagliga arbetet med diarieföring och vad som är viktigt att tänka på.
För dig som jobbar med diarieföring av Kyrkovalet.
K-bok
I. Kyrkobokföring i Kbok – Vad är det?
Kyrkobokföringsprogrammet (Kbok) är ett av Svenska kyrkans mest verksamhetskritiska IT-system och ett av de största personregistren i Sverige.
För kyrkobokföringshandläggare är systemet Kbok obligatoriskt att använda vid kyrkobokföring men det är också ett ovärderligt redskap för medlemshantering.
För dig som vill få en genomgång av grunderna i Kbok för att öka förståelsen och kanske förbereda dig inför en certifieringskurs.
J. Knep och knåp i Kbok
För dig som har arbetat ett tag i Kbok och vill få till dig matnyttiga tips och tricks för hur du kan effektivisera arbetet och hur församlingen/pastoratet får ut mesta möjliga av systemet.
Kyrksam
K. Grundläggande pass
Kyrksam är Svenska kyrkans eget registerprogram och ett omistligt verktyg för dig som jobbar med administration av grupper. Systemet är kopplat till folkbokföringen via Kbok, och dina listor uppdateras när uppgifterna i folkbokföringen uppdateras.
Via Kyrksam kan du kommunicera med dina gruppdeltagare via sms, mail eller få brevetiketter utskrivna, du kan printa deltagarlistor med en mängd olika tillval, du kan till och med lägga till vårdnadshavare på dina deltagare och kommunicera direkt med dessa.
Det här passet är för dig som är ny i systemet eller som vill ha en repetition av grunderna!
L. Knep och knåp för dig som vill arbetat ett tag i Kyrksam
För dig som har jobbat ett tag i Kyrksam, men vill utvecklas mer inom något speciellt område. Innehållet styr vi som deltar tillsammans.
Tillgänglig webbplats
M. Grunderna i Content Studio
Vi går genom grundfunktioner i det gemensamma webbverktyget Content Studio.
Hur sidor och nyheter skapas? Lägga till bilder, skapar faktarutor och en massa annat.
Det här passet är för dig som är ny i systemet eller som vill ha en repetition av grunderna i Content Studio.
N. Workshop i gemensamma webbverktyget - Content Studio
Det finns alltid en möjlighet att göra webbplatsen lite bättre. Du tar med dig frågor och funderingar runt hur du kan göra för att få till en bättre webbplats
och vi försöker besvara dem på plats. Alla kan hjälpa till med goda idéer!
För dig som jobbat ett tag med webbverktyget, men vill fortsätta utveckla din kunskap om hur församlingen/pastoratet jobbar inom det här området.
O. Tillgänglig webbplats - varför, och på vad, gör vi tillsyn?
Vi går genom de lagar som finns gällande tillgänglig webb och hur de ska uppfyllas - sedan lägger vi på de specifika delar som gäller oss i Svenska kyrkan. Det är inga oöverstigliga hinder och med ganska enkla medel kan målen uppfyllas.
Det här passet riktar sig till alla som jobbar med webbverktyget - och vill briljera vid
nästa förvaltningstillsyn.
P. Hur informerar vi om våra kyrkor och vårt kulturarv?
Vi går genom de möjligheter det gemensamma webbverktyget ger oss för att med enkla medel lyfta information och kunskap om kyrkor och det kulturarv som vi förvaltar.
Det här passet riktar sig till alla som jobbar med webbverktyget och vill ha fler besökare i kyrkorna.
GDPR
Q. Grundläggande pass
Vad innebär GDPR-lagstiftningen för församlingar/pastorat i det dagliga arbetet.
För dig som vill lära dig mera om dataskyddslagstiftningen.
R. Behandlingsregister
Vad är ett behandlingsregister och hur ska församlingar/pastorat jobba med det.
För dig som ansvarar för att ta fram församlingen/pastoratets behandlingsregister.