Foto: Henrik Zetterberg, Micke Sandström och Sara Bruggeman

Två nya digitala kyrkogårdsvandringar

Publicerad Ändrad

I samarbete med Uppsala stadsteater har Uppsala kyrkogårdar tagit fram två nya digitala kyrkogårdsvandringar. Stifta bekantskap med nio förgrundskvinnor i kvinnorörelsen samt med nio konstnärer. Skådespelarna Moa Silén och Crister Olsson från Uppsala stadsteater är berättare.

Rikt bildmaterial och fängslande berättelser

På Gamla kyrkogården, med anor från 1600-talet, är flera berömda svenskar gravsatta. Kyrkogårdsbesökaren kan med en översiktskarta och med hjälp av en smart telefon eller dator, välja att se korta filmklipp eller lyssna till ljudspår på plats eller hemma och på så sätt stifta bekantskap med utvalda personer gravsatta på Gamla kyrko­gården i Uppsala.

I den ena av de två nya digitala kyrkogårdsvandringarna berättar Moa Silén, med anledning av 100-årsjubileumet av rösträtten 1921, om nio förgrundskvinnor i kvinnorörelsen som är gravsatta på Gamla kyrkogården. Crister Olsson berättar i den andra nya vandringen om nio konstnärer med koppling till Uppsala.

Med ett rikt bildmaterial och fängslande berättelser får du som kyrkogårdsbesökare en upplevelse och kan samtidigt lära dig mer om både personerna i fråga och stadens förflutna. Digitala kyrkogårdsvandringar är en vidareutveckling av begravningsverksamhetens kulturhistoriska arbete.

Gå in på webbsidan kulturpersoner.uppsalakyrkogardar.se för att gå vandringarna.

Kulturpersoner

En webbplats som presenterar kulturhistoriskt intressanta personer gravsatta på Gamla kyrkogården i Uppsala. Gå en digital kyrkogårdsvandring på plats eller hemma.

Kyrkogårdsvandringar

Sommartid erbjuder vi kyrkogårdsvandringar på några av kyrkogårdarna i Uppsala. Vi kan också ordna visningar efter förfrågan. Du kan även gå en digital kyrkogårdsvandring på egen hand, både på plats och hemma.