Foto: Annika Franzon

Sara Lisa Morea

Carl von Linnés hustru.

Sara Lisa Moraea (1716–1806) var Carl von Linnés hustru. Hon var dotter till en läkare i Dalarna. När Linné var färdig med sin utbildning och hade fått en läkartjänst kunde Sara Lisa och han gifta sig 1739.

Hon skötte fastigheter, skog och lantbruk

Den tidens husfruar hade bred kompetens och var högt aktade. Linné var uttalat glad över sin hustru och hur väl hon tog ansvar för familjens stora hushåll, fastigheter, skog och lantbruk i och utanför Uppsala.

I tjänstebostaden på Svartbäcksgatan (idag Linnémuseet) bodde man vintertid. Under sommarhalvåret levde familjen framförallt ute på Hammarby i Danmarks socken söder om Uppsala. Hammarby var också Sara Lisa Moraeas planerade änkesäte.

Hon överlevde både sin man och son

Sonen Carl efterträdde sin far som professor 1778, men när även han dog 1783 flyttade Sara Lisa ut till Hammarby för gott. Där levde hon tillsammans med två av sina döttrar och fortsatte att driva gården med framgång.

Det var hustrun Sara Lisa som beställde gravhällen i domkyrkans västra ände. På den nämns maken, sonen och hon själv, men ytterligare fyra familjemedlemmar är begravda tillsammans med dem: dottern Sara Magdalena som dog bara ett par veckor gammal, treårige sonen Johan, vuxna dottern Lisa Stina och hennes minderårige son.

Läs om fler människor i domkyrkan här

Gustav Vasas gravkor

Människor i domkyrkan

I över sjuhundra år har människor sökt sig till Uppsala domkyrka. Här presenteras en handfull av alla dem som har byggt, arbetat eller begravts i domkyrkan.