Foto: Illustration: Lars-Erik Elebjörk

Välkommen till Aftonsång på svenska eller engelska i Uppsala domkyrka

Nyhet Ändrad

Domkyrkans goss- och flickkörer ger musikaliskt liv åt helgernas särskilda eftermiddagsgudstjänster under hela våren.

Här är vårens program för Aftonsång och Choral Evensong i Uppsala domkyrka, söndagar kl 16.00. Gudstjänsterna bygger på sång och läsningar enligt en modell som funnits med sedan den första kyrkans tid. Vid vårens tillfällen medverkar domkyrkans olika goss- och flickkörer, körledarna Eva-Marie Hopstadius och Margareta Raab samt domkyrkans musiker och präster. Angela Hoffman, textläsning, medverkar varje gång.

Program februari-maj 2024

11 februari: Aftonsång på svenska
Lilla gosskören

10 mars: Choral Evensong in English
Uppsala domkyrkas gosskör
Margareta Raab, dirigent

21 april: Aftonsång på svenska
Lilla flickkören och Lilla gosskören

5 maj: Choral Evensong in English på Gosskörernas dag
Uppsala domkyrkas gosskör
Margareta Raab, dirigent
Pontus Leitz, organist

19 maj: Aftonsång på svenska (ingår i domkyrkans tidegärdshelg)
Lilla flickkören
Pontus Leitz, organist

Läs mer om körer och konserter i domkyrkan

Körer i Uppsala domkyrka

Domkyrkans körer utgör ett betydande inslag i Uppsalas musikliv. Här hittar du kontaktuppgifter och korta fakta om varje kör.

Konserter

Storslagna körverk, finstämda soloframföranden, festlig musik i jul- och adventstid och sommarens många besök av internationella toppnamn - domkyrkans musikliv är rikt och varierat. Välkommen på konsert!

Praktiskt inför ditt besök i Uppsala domkyrka

Inför ditt besök

Välkommen till Uppsala domkyrka. Här hittar du den information du behöver inför ditt besök i Uppsala domkyrka.