Texten "Te Deum Laudamus" mot balkgrund av ett par händer som rör sig framför en dunkelt upplyst gardin i dovt blått. Till höger porträtt på solisterna och kören som nämns i nyhetstexten.
Foto: Cottonbro Studio / Pressbild

1600-talets Versailles får nytt liv med stjärnspäckat sällskap i unik konsert

Nyhet

Tillsammans med internationellt välkända solister som Helena Ek, Leif Aruhn-Solén och Jorge Navarro-Colorado samt orkestern Rebaroque framför Uppsala Domkyrkokör barockmästaren de Lalandes musik i Milke Falcks sista stora konsert i domkyrkan 14 april kl 18.00.

Louis XIV:s hovkompositör Michel-Richard de Lalande är i vår tid kanske något av en doldis bland barockens tonsättarjättar, men hans musik förtjänar verkligen att höras och söndag 14 april kl 18.00 får du nu en unik möjlighet att uppleva de tongångar som satte sin prägel på 1600-talets Versailles under ”kung sols” regeringstid.

Uppsala Domkyrkokör framför under Milke Falcks ledning Lalandes Grand Motets i en storslagen konsert där även Rebaroque och inte mindre än fem namnkunniga solister (läs mer nedan) medverkar. Konserten har fått namnet Te Deum Laudamus efter en av de tre sånger som ingår i verket och blir det sista stora verk Milke Falck sätter upp med Uppsala Domkyrkokör, efter 30 år som dess ledare och 34 år som organist i Uppsala domkyrka (lördag 1 juni avtackas Milke Falck med en särskild avskedskonsert).

Numrerade platsbiljetter till Te Deum Laudamus kan beställas via Nortic.se eller på plats i Katedralbutiken, 018-430 36 30.

På eftermiddagen före konserten hålls ett öppet föredrag i Katedralkaféet kl 16.00 med Maria Schildt, universitetslektor vid Institutionen för musikvetenskap, som på temat Ludvig XIV:s hovmusik i Stockholm runt sekelskiftet 1700: musiktransfer och anpassning knyter an till konsertens innehåll och historia. Fri entré gäller till föredraget.

Mer om de medverkande

Uppsala Domkyrkokör är en kammarkör som har ca 30 medlemmar. Förutom att regelbundet medverka i gudstjänster bedriver kören också en omfattande konsertverksamhet med såväl a cappella-musik som större verk med orkester.

Rebaroque bildades 1998 under namnet Stockholms Barockorkester, och etablerade sig snabbt som en av Sveriges ledande barockensembler. Med violinisten Maria Lindal som konsertmästare och konstnärlig ledare är Rebaroque en modern och nytänkande barockorkester som med stor framgång tänjer på de musikaliska gränserna.

Helena Ek, sopran, har en repertoar bestående av tidig musik, folkmusik och nutida repertoar. Utöver samarbeten med svenska barockensembler som Drottningholms Barockensemble, Karlsson Barock och Rebaroque har Helena också sjungit med Arte dei Suonatori, Polen, Holland Baroque Society samt med Norsk Barokkorkester. Hon har medverkat i flera barockoperor, gjorde sin debut 1997 på Drottningholms Slottsteater och har spelat in flera skivor med renässans och barockmusik.

Anna Jobrant, sopran, har framför allt specialiserat sig på musik från 1600- och 1700-talen, inte minst en omfattande repertoar av J S Bachs större verk, men hon har också sjungit i kröen vid Göteborgsoperan. De sista åren har hon varit litigt förekommande frilanssolist i oratorier, solokonserter och många andra musikaliska sammanhang.

Leif Aruhn-Solén, haute-contre, är välkänd som uttolkare av barockmusik och medverkar ofta i domkyrkans stora konserter. Han har också bland annat uppmärksammats för titelrollen i Monteverdis Orfeo tillsammans med Göteborg Baroque, liksom för rollen som Gandhi i Philip Glass Satyagraha på både Folkoperan i Stockholm och Brooklyn Academy of Music i New York.

Jorge Navarro-Colorado, tenor, har studerat klassisk sång och opera vid Guildhall School of Music and Drama i London och är en internationellt efterfrågad solist som under det sista året bland annat sjungit Händels Messias med orkestrar i Bilbao och Madrid, Stravinskijs Pulcinella med BBC National Orchestra of Wales och Händels Alcina (Oronte) i Berlin.  

Lars Arvidson, bas, är utbildad vid Kungliga Musikhögsskolan och Operahögsskolan i Stockholm. Efter sin examen 1996 har Lars Arvidson varit en av våra mest eftersökta sångare, både som opera och konsertsångare. Lars har etablerat sig som en av Sveriges mest anlitade konsertsångare och har framträtt med alla de stora symfoniorkestrarna i landet.

Milke Falck, dirigent, är domkyrkoorganist i Uppsala domkyrka sedan 1990 och leder Uppsala Domkyrkokör samt studentkören Schola Cantorum. Han studerade vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, bl.a kördirigering för professor Eric Ericson, orgel för professor Olle Scherwin samt cembalospel för Eva Nordenfeldt. 2024 blir hans trettionde år med Domkyrkokören och Te Deum Laudamus hans sista stora produktion i Uppsala domkyrka inför pensionen.