Spegelblank sjö och träd en höstdag.
Foto: Anders Gustafsson /Ikon

Sorgegrupper – ett stöd i sorgen

Bearbeta din sorg tillsammans med andra i liknande situation. Här hittar du grupper för olika behov och åldrar.

Sorgegrupper

• Sorgegrupp för dig som mist någon närstående.

• Grupp för dig som förlorat en make/maka, sambo, livskamrat. Gruppen startar tre gånger/år. Det finns både dag- och kvällsgrupper. Se mer nedan.

Grupper för dig som förlorat en make, maka eller sambo

Grupp eftermiddag
Plats: Vaksala kyrkcentrum
Start: Tisdag 19/3
Ledare: Lars Brattgård, präst och Eva Berglund, diakon

Lars Brattgård,
lars.brattgard@svenskakyrkan.se,

Eva Berglund,
eva.berglund2@svenskakyrkan.se,

Grupp sen eftermiddag
Plats: Helga trefaldighet, prästgården
Start: Onsdag 27/3
Ledare: Lena Bergcoutts, diakon och Katarina Fredriksson, präst

Lena Bergcoutts
lena.bergcoutts@svenskakyrkan.se

Katarina Fredriksson
katarina.fredriksson@svenskakyrkan.se

Grupp för dig som förlorat en annan nära vuxen anhörig

Grupp kväll
Plats: Lötenkyrkan
Start: Tisdag 12/3
Ledare: Maria Petersson, diakon och Niklas Westling, präst

Maria Petersson
maria.petersson@svenskakyrkan.se

Niklas Westling
niklas.westling@svenskakyrkan.se

För vuxna

Av erfarenhet vet vi att det kan betyda mycket i sorgearbetet att få dela tankar, känslor och minnen med andra i en liknande situation. Gruppen samlas omkring ett tema varje gång och träffas 5 gånger. Bäst behållning får du om du deltar varje gång. Särskilt viktigt är att du kan vara med vid den första träffen, även om du behöver vara frånvarande vid något senare tillfälle.

Det bör ha gått cirka ett halvår sedan dödsfallet. Har det gått längre tid (något år) är det inget hinder. Att delta är gratis att och du är välkommen oavsett tro och livsåskådning. Grupperna leds som regel av en diakon och en präst.

För barn, ungdomar och familjer / Zebragrupper

Sjukhuskyrkan inbjuder, tillsammans med Svenska kyrkan i Uppsala och Akademiska sjukhuset, till Zebragrupper. Det är stödgrupper för barn och ungdomar (7-15 år) som förlorat förälder eller syskon.

Det finns också möjlighet för vuxna, som förlorat sin partner och/eller sitt barns förälder, att vara med i en parallell föräldragrupp. Om du som vuxen är med i föräldragrupp kan även barn från 5 år vara med i grupp.

Vi träffas åtta onsdagar kl 16-18 och börjar med en enkel middag. Därefter arbetar vi med aktiviteter och övningar kring olika teman. Vi utgår från en modell som Rädda Barnen använt sig av för att stödja barn i sorg.

Det bör ha gått cirka ett halvår sedan dödsfallet innan du deltar i grupp men det är inget hinder om det har gått längre tid. Grupperna är gratis och öppna för alla oavsett tro och livsåskådning.

Information/intresseanmälan:
ingemar.hallqvist@svenskakyrkan.se, 018-430 36 67
hanna.wejryd@svenskakyrkan.se, 018-430 36 37

För ungdomar i gymnasieåldern / Zebragrupp

För ungdomar i gymnasieålder, upp till 20 år, erbjuds Zebragrupp på kvällstid. Gruppen riktar sig till dig som förlorat förälder eller syskon genom dödsfall.

Information/intresseanmälan:
hanna.wejryd@svenskakyrkan.se, 018-430 36 37

För unga vuxna / studenter

Universitetskyrkan inbjuder till samtalsgrupp om sorg för dig som är student i åldern 20-35 år och förlorat en närstående. Om du inte studerar men är inom åldersspannet är du också välkommen. Det bör ha gått minst ett halvår sedan dödsfallet. Det startas en grupp / termin. Gruppen träffas sex gånger.

Information och anmälan:
Universitetskyrkan, 018-430 37 06

Zebragrupp

En möjlighet för er som förlorat någon i den närmaste familjen att få träffa varandra.

Zebragrupp för unga

Samtal om sorg för unga i gymnasieåldern.

Barns sorg är randig

Sorg är inte bara tårar. Den ändrar sig från dag till dag och känslorna är många och skiftande. I våra stödgrupper för barn, så kallade Zebragrupper, delar vi de tankar och känslor som sorgen väcker.

En vit blomma som badar i hoppfullt, gyllene ljussken.

Stöd och hjälp

I Svenska kyrkan finns utbildad personal som lyssnar och ger stöd och råd vid allt från sorg till relationsproblem. På den här sidan hittar du olika typer av stöd och kontaktuppgifter som du kan behöva.