Tre videkissar på en grön kvist har spruckit ut med den kalla vinterhimlen i bakgrunden.
Foto: Kristina Strand Larsson / IKON

"Wow, har vi skapat det här?" - om Stefanoskörens sceniska vårkonsert

Nyhet

I februari 2023 uppförde Stefanoskören "Det spirar" - en scenisk konsert som togs fram i samarbete med regissören Anci Hjulström.

Under årets mörkaste månader ville Stefanoskören försöka sig på att frammana lite musikalisk vår i sin första konsert för året som gavs i Almtunakyrkan lördag 4 februari. Konserten bar namnet Det spirar och byggde på musik och texter som kören gemensamt börjat ta fram och arbeta med redan under 2021 i samarbete med regissören Anci Hjulström, som också är sångerska, skådespelare och pedagog och som ofta anlitas av körer som vill göra något mer än en traditionell konsert.

Här berättar körledare Linnéa Sjöberg om det inspirerande arbetet där kören i högsta grad blev medskapare till slutresultatet, inte bara genom sina sånginsatser. Blir du själv inspirerad att söka dig till Stefanoskören är du välkommen att kontakta linnea.sjoberg@svenskakyrkan.se så får du veta mer.

”Wow, har vi skapat det här?”

Hallå, Linnéa Sjöberg! Hur kom det sig att ni i Stefanoskören tog kontakt med Anci Hjulström?
- Första gången jag såg och upplevde Anci Hjulströms sätt att arbeta var vid en körledarkurs i Malmö sommaren 2010. Jag deltog inte i hennes grupp men såg resultatet i den gemensamma slutkonserten. Det gjorde stort intryck på mig hur musiken växte och talade till publiken genom körens enkla men träffsäkra scenografi och ”koreografi”.

- Under pandemin träffade jag en gemensam körledarbekant på tåget, och vi kom att prata om hur man kan låta korister ge uttryck för alla känslor, tankar och erfarenheter som gjorts under den långa tid vi inte kunnat umgås och leva som vi brukade. Körsång som bygger på att vara och göra tillsammans, vad händer hos individerna när det sätts på paus? Har de andra platser eller sammanhang där de får processa detta?

Hur gick arbetet med Det spirar gått till?
- I januari 2021 fick jag kontakt med Anci och vi bestämde två datum då Stefanoskören skulle få möta och arbeta tillsammans med henne kring musik som jag hade valt ut. Målet var att det skulle resultera i en konsert, men vi kunde inte veta när den skulle kunna bli av.

- De olika sångernas texter fick inspirera koristerna till att hitta ord som fick stå för den känsla de tyckte att de vill förmedla. Dessa inspirationsord blev sedan grunden för de egna texter koristerna fick i uppgift att skriva. Ingen fast form, inget bestämt tema eller antal ord. Alla skrev, anonymt, och allt finns nu med i konserten, eller föreställningen, som Anci och jag har fogat samman.

Hur tror du att upplevelsen var för kören?
- Kören hade nog inte kunnat föreställa sig riktigt vad detta skulle bli förrän vi för första gången mötte Anci Hjulström IRL under vår kördag. Då var också första gången de fick höra varandras texter. Ingen lämnades oberörd kan jag säga. ”Va? Har vi skapat det här? Wow!”

Vad blev slutresultatet?
- Programmet blev i någon mån ”best of Stefanoskören” sedan 2017, då jag tillträdde som körens ledare. Mer eller mindre sakralt, med både svenska folkvisor och sånger på andra språk, bland annat ungerska! Det utvecklades till ett lugnt och eftertänksamt program där texterna som reciterades gavs ett ännu större djup.