Foto: Benjamin Voros/Unsplash

Faurés Requiem med Collegium Cantorum, solister och orkester

Den franske tonsättarens hyllade verk blir allhelgonahelgens stora konsert i Uppsala domkyrka lördag 6 november kl 19.00.

Musikalisk förtröstan i sen 1800-talsskrud

Den franske tonsättaren Gabriel Fauré komponerade sitt Requiem i D moll under det sena 1880-talet och efter ett antal revisioner stod det helt färdigt 1900. Det har blivit Faurés mest kända komposition och det är inte ovanligt att det uppförs tillsammans med hans körverk Cantique de Jean Racine. Så blir det också på Alla helgons dag i år, lördagen 6 november, då Collegium Cantorum under ledning av Ulric Andersson uppför både Cantique... och Requiem i en konsert i Uppsala domkyrka kl 19.00.

Utöver kören medverkar två solister: Gossopran Henry Nilsson och baryton Peter Boman. För det instrumentala ackompanjemanget står organist Andrew Canning, Stina Hellberg Agback, harpa, samt en ensemble med musiker från Uppsala kammarorkester och Västerås Sinfonietta.

Vad som ofta anses vara speciellt med Faurés Requiem är att det i hög grad har sitt fokus på evig vila och tröst. Bland annat är delar av den i dödsmässor vanligt förekommande sektionen Dies Irae (Guds vrede) utelämnad och ersatt med Pie Jesu. I sin samtid hyllades verket, inte minst av andra kompositörer. Camille Saint-Saëns lär ha benämnt kompositionens musik som ”gudomlig”. Requiem uppfördes också vid Faurés egen begravning 1924.

Gabriel Fauré: Requiem

Uppsala domkyrka 6 november kl 19.00
Collegium Cantorum
Henry Nilsson, gossopran
Peter Boman, baryton
Stina Hellberg Agback, harpa
Andrew Canning, orgel
Musiker ur Uppsala kammarorkester och Västerås Sinfonietta
Dirigent: Ulric Andersson
Biljetter via Ticketmaster eller Katedralbutiken: 018-430 36 30

Något om de medverkande:

Henry Nilsson, gossopran
Henry Nilsson är 12 år och går i årskurs 6 på Uppsala musikklasser. Han har sjungit i Uppsala domkyrkas gosskör sedan 2017. Några musikaliska höjdpunkter i Henrys liv har varit körturnén till England 2018 och gosskörens årliga Goder afton-konserter på Uppsala konsert och kongress. Under pandemin har Henry tillsammans med andra solister ur goss- och flickkören sjungit litanian i direktsända högmässor i Uppsala domkyrka. På fritiden gillar Henry att rita och spela tv-spel med kompisarna.

Peter Boman, baryton
Peter Boman är utbildad på musikhögskolan i Malmö (Master of Fine Arts) och Opera Akademiet i Köpenhamn. Han debuterade 1996 som Un alcade i La Forza del Destino. Därefter har han bland annat gjort Hejsemand i Prinsesse Dajli, Djudge
i Orpheé, Herodes i Johannes Döparen, Monterone i Rigoletto och många andra. Peter Boman är ofta anlitad som konsert- och oratoriesångare och har bl.a. medverkat i Lyckå Kammarmusikfestival och Wermland Classic Festival. Vid sidan om sina frilansuppdrag arbetar Peter för närvarande som sångpedagog på Musikhögskolan i Ingesund.

Collegium Cantorum
Kören bildades 1983 av några körsångare från motettkören Schola Cantorum som önskade ta ytterligare ett steg i sin musikaliska utveckling. Kören är aktiv i Uppsala domkyrka där den förutom ett antal egna konserter även deltar i högmässor och andra kyrkliga evenemang. Repertoaren är bred och sträcker sig från tidig renässansmusik till helt nyskrivna verk. Genom att ofta göra utlandsturnéer har Collegium Cantorum blivit kända utanför landets gränser. Idag leds kören av Ulric Andersson, nuvarande domkyrkoorganist i Uppsala domkyrka.