Söndag 24 maj - Söndag före pingst

Dagens gudstjänst kommer från Ålidhemskyrkan. Pingsten är kyrkans tredje stora helg vid sidan av jul och påsk. Den är den heliga Andens högtid. Anden är Guds osynliga närvaro bland oss människor. Predikan av Lina Gullbrand, musik och sjungen förbön av Emma Örnberg och textläsning och sång av Lovisa Jakobsson.

Talar du inte finska kan du slå på textningen i videon (i nedre högra hörnet).

Dagens kollekt går till Act Svenska kyrkan och deras viktiga internationella arbete.

När världen drabbas av coronapandemi förvärrar det en redan svår situation för människor som lever i stor utsatthet. Tillsammans kan vi rädda liv på platser där handtvätt och social distansering överhuvudtaget inte är möjliga. Tillsammans sprider vi hopp!

Ge en gåva via Swish 9001223, Bankgiro 900-1223 eller Plusgiro 90 01 22-3

Välkomna till gudstjänst i Ålidhemskyrkan. I dag är det söndag före pingst och temat är Hjälparen kommer.

Dagens evangelium är hämtad från Johannesevangeliet 16:12-15
Jag har mycket mer att säga er, men ni förmår inte ta emot det nu. Men när han kommer, sanningens ande, skall han vägleda er med hela sanningen; han skall inte tala av sig själv utan förkunna det han hör och låta er veta vad som kommer att ske. Han skall förhärliga mig, ty av mig skall han ta emot det han låter er veta. Allt vad Fadern har är mitt; därför säger jag att det är av mig han tar emot det han skall låta er veta.

Vi får lyssna till, och sjunga med om vi vill i, psalm 189, vers 1,2 och 4 Bliv hos mig kvar.

Sanningens ande

Härom kvällen så spelade jag ett spel på min mobil. Ett av målen vara att tjäna nog med valuta för att kunna köpa en bubbla. Inte en bil utan liksom, en stor såpbubbla. Jag förstår hur det låter men ändå tickade minuterna iväg och jag blev mer och mer frustrerad och intensiv. Så här i efterhand så kan jag fortfarande minnas känslan av iver och otålig energi i kroppen, jag var tvungen att ha den där bubblan, hur skulle mitt liv se ut annars?! Egentligen finns det ingen bubbla, det är bara ett mobilspel, ett hitte-på, en konstruktion vars mål inte är att göra mitt liv bättre med stora såpbubblor utan att fånga mig, lägga beslag på min tid. Det är inte på riktigt. Och ändå så kändes det så, det kändes sant.

I dagens text talar Jesus om Sanningens ande som ska komma till människorna. Därför vill jag också tala om Sanning. Detta ord som verkar enkelt, men som är så väldigt svårt. Om du säger att du gillar mig så är det antingen sant eller falskt. Så vill vi att världen ska vara, men så fort vi stannar upp och tittar lite närmare så ser vi att du kanske gillar väldigt mycket hos mig, men du är inte så förtjust i hur jag suckar högt i tid och otid. Är det fortfarande sant att du gillar mig då, eller är sanningen mer svårfångad. Vissa ord lär vi oss tidigt att förstå som sanning, ord som Ful, Snygg, Sexig, Tjock, Smal. De där orden som borrar sig in i hjärta och drar med sig andra ord, som hopplöst, oälskad, värdelös. Ibland anar vi att det är något med dessa ord och föreställningar som inte är helt sant ändå, som i likhet med mitt spel är konstruerade kanske för ett syfte som egentligen inte handlar om mig och mitt värde. Men det är svårt, för hur ska vi egentligen veta vad som är Sant, vad som är Sanningens ande, och vad som är något annat.

Vi får börja med att backa, försöka bryta oss lös från föreställningar, strukturer och konstruktioner. Backa. Ut ur vår egen bubbla. Ut ur samhällets tjat och pilvassa ord. Backa. Tillbaka till den som var först. Den som inte är konstruerad, eller skapad för någon annans syfte. Det allra första varat. Gud själv. Gud, Sanningens ande som skapar av kärlek, inte för att stjäla tid eller pengar, inte för att fånga och trycka ner. Gud som skapar frihet av kärlek. Som tar O:et före oälskad och sätter framför ändligt. Oändligt älskad.

Sanningens ande som säger att ingenting kan ändra ditt värde, för du är helig. Som ger dig frihet att själv skapa, från kärlek, så att vi tillsammans kan konstruera om det vi uppfattar som verkligheten och komma tillbaka till, ännu närmare Gud. Gud som vet hur svårt det är att leva, att orka, att hålla fast vid Sanningens ande, lyssna inåt, uppåt, istället för utåt. Gud som säger: Jag vet. Håll ut, det känns trångt nu men världen kommer vidgas igen. Det är mörkt nu, men det kommer att ljusna. Sannerligen, Hjälparen är på väg.