Söndag 15 november - Söndagen före domssöndagen

Välkommen att fira gudstjänst med Blå träffen och Blå konfa. Predikan av Kristin Lundgren och Moa Beak. Musik av Erik Wäcklén och sång av Lovisa Napp, My Samuelsson, Hanna Otten och Johannes Flod.Textläsning och bön av Ulrika, Maria och Volker.

Dagens kollekt går till Act Svenska kyrkan och deras viktiga internationella arbete.

När världen drabbas av coronapandemi förvärrar det en redan svår situation för människor som lever i stor utsatthet. Tillsammans kan vi rädda liv på platser där handtvätt och social distansering överhuvudtaget inte är möjliga. Tillsammans sprider vi hopp!

Ge en gåva via Swish 9001223Bankgiro 900-1223 eller Plusgiro 90 01 22-3

Välkomna till gudstjänst i Grisbackakyrkan. I dag är det Söndagen före domssöndagen med temat Vaksamhet och väntan.

Vi får lyssna till, och sjunga med om vi vill i;
Hej vad kul att se (Börge Ring)
Gud, du är här (Göte Strandsjö)
Psalm 791 Du vet väl om att du är värdefull (Ingemar Olsson)
Jesu lilla lamm jag är (Henriette Luise von Hayn/C. Ahnström)

Textläsning av Ulrika Lidén
Bön av Maria Nygård och Volker Otten
Musik av Erik Wäcklén

Dagens evangelium är hämtad från Lukasevangeliet kapitel 17, vers 20-30

Predikan för sänd gudstjänst Blå träffen-tema

Vart trivs du, och känner att du mår riktigt bra? Där dina axlar sänks, du kan slappna av och kan vara precis som den du är. Där du är älskad och efterlängtad. Där du kan hämta kraft och vila.

I viket sammanhang känner du så? På vilken plats , med vem eller vilka?

Fundera en liten stund.

Ett hem som är gott kan få vara en sådan plats där man känner- ja, ska vi kalla det hemkänsla. För någon är det i andra sammanhang eller platser som den känslan infinner sig.

Alla behöver vi få ha en plats där vi känner oss trygga, glada och fria, och då vi träffar andra människor har vi en möjlighet att vara mot varandra på ett sånt sätt att man får en hemkänsla.

/ Kristin Lundgren. pedagog

Hej! Och särskilt mycket hej till dig som jag ännu inte känner.
Jag heter Moa och jag bor på Sundelinsvägen i Hörnefors.
Vad heter du? Och var bor du någonstans?

Tyvärr kan jag inte höra vad du svarar där hemma men jag vet att många av er som brukar gå på Blå träffen har stenkoll på er hemadress för ni brukar berätta för mig vilken adress ni bor på så att jag kan komma och hälsa på er någon gång.
Det är svårt att komma och hälsa på i Coronatider men jag hoppas att du trivs där du bor, att ditt hem är en plats där du känner dig trygg och där du kan sova gott om natten.

I bibeln står det att vi också har ett annat hem än det som finns på vår hemadress. Vårt hemland är himlen, skriver Paulus.
Tron på att vi hör hemma i himlen är så stark i kristen tro att det händer att vi säger att han eller hon ”har gått hem” om någon som har dött.
Det kan skapa förvirring så om vi använder det uttrycket för döden behöver vi nog kolla en extra gång så att den vi talar med säkert förstår vad vi menar.
Samtidigt är uttrycket ”att gå hem” ett fint sätt att tala om döden. Det berättar för oss att döden inte är något främmande som vi behöver vara rädda för utan en plats där vi kommer att känna oss hemma i den dag vi dör.

Vi ska inte skynda på den dagen för var och en av oss har en viktig uppgift här på jorden men medan vi lever här kan vi ibland behöva påminna oss om att vi har ett hem i himlen och att vi nästan är änglar. Om vi t.ex. är fyra personer som ska fika och det finns fyra bullar på fatet då kan inte en av oss äta upp tre bullar och låta de andra tre dela på en enda bulle. Det blir inte rättvist. Så om vår mage säger:
-Jag vill ha tre bullar! Måste vi säga åt magen att lugna ner sig. -Jag är en ängel, får vi säga till magen. En ängel tänker inte bara på sig själv utan bryr sig också om andra och om att göra rätt.

Vårt hemland är himlen och därifrån väntar vi också den som ska rädda oss, herren Jesus Kristus. När vår kropp inte orkar mer hämtar Jesus hem oss till himlen och förvandlar vår trötta kropp till något helt underbart. Då blir vi som änglar, annorlunda, men samtidigt de vi innerst inne är, Guds älskade barn.

Amen.

/ Moa Beak, präst