Umeå, Norrlands universitetssjukhus

Skicka e-post
Besök kyrkans webbplats

Våra medarbetare

Hej, och välkommen till Sjukhuskyrkan i Umeå.
Vill du prata med någon om oro, bekymmer eller livsfrågor? Eller bara träffa någon som lyssnar? Vi finns här för dig som är patient, personal, anhörig eller närstående.
Sjukhuskyrkan är en del av den andliga och existentiella vården på sjukhuset. Alla är välkomna att höra av sig, oberoende av tro och livsåskådning. Vi har tystnadsplikt och för inga journaler.

Våra gudstjänster, morgonböner och meditationer är öppna för alla. Vi finns tillgängliga för dig som önskar samtal, krisstöd, enskild nattvard, dop/barnvälsignelse eller vigsel.

Mer om vår verksamhet

Hitta till Umeå, Norrlands universitetssjukhus

Välkommen till sjukhusets andaktsrum som finns vid Norra entrén, mellan Apoteket och biblioteket Alva kultur. Sjukhuskyrkans personal har sina arbetsrum i första korridoren till vänster, om du går in genom Norra entrén. Välkommen att kontakta oss!

Vägbeskrivning på Google Maps

Vad vi gör

Samtal och stöd

Vi finns till för dig
- när du vill ha någon som lyssnar, någon att prata med om oro, bekymmer och livsfrågor
- om du behöver akut stöd i en krissituation
- när du önskar förbön, bikt eller vill fira nattvard

Stilla rum

Sitt ner i stillhet en stund, tänd ett ljus eller be en bön. Andaktsrummet ligger vid Norra entrén, mellan Apoteket och biblioteket Alva kultur. Öppet för alla mellan kl 6-20.

Vid Södra entrén finns ett rum som heter Stilla rum. Här har vi bland annat meditation varje torsdag kl 12.

Beredskap

Sjukhuskyrkan har beredskap dygnet runt, året om. Vi kan på kort varsel komma in till sjukhuset för till exempel krisstöd vid akuta händelser eller för samtalsstöd. Jourhavande medarbetare kontaktas via vårdpersonal eller sjukhusets växel.

Gudtjänster och andra riter

Varmt välkommen till gudstjänst i andaktsrummet vid norra entrén:

Morgonbön vardagar kl 8:15-8:30
Nattvardsgudstjänst tisdagar kl 12:15-12:45
Gudstjänst söndagar kl 14:00-14:30

Och till meditation i Stilla rum vid södra entrén torsdagar kl 12:00-12:30

Välkommen också att kontakta oss om du önskar dop eller barnvälsignelse, vigsel, bikt, andakt/förbön eller enskild nattvard.

Vi erbjuder också...

Vi finns tillgängliga för stöd vid dödsfall, avskedstagande, visningar av avlidna och utformandet av minnesstunder.
Vi hjälper också gärna till att förmedla kontakt till företrädare för andra trosinriktningar.
Sjukhuskyrkan har en kör och håller sångstunder på olika avdelningar.
Vi finns också med i sorgegrupperna Familj och sorg. Mer information finns på www.familjochsorg.se

Våra medarbetare