”Vi fortsätter att tända ljus och be”

Nyhet Publicerad Ändrad

Det blir en annorlunda advent, men vissa traditioner kan inte ens pandemin stoppa. – Vi fortsätter att ringa i klockorna, tända ljus och be för världen och varandra, säger Lena Fagéus, kyrkoherde i Umeå och kontraktsprost i Södra Västerbotten.

Första söndagen i advent är en av årets största kyrkhelger. I år blir det annorlunda när Svenska kyrkan, som alla andra, anpassar all verksamhet efter rådande restriktionerna.

Även om det inte blir några fullsatta adventsgudstjänster fortsätter kyrkklockorna att ringa in till eftertanke och bön på söndagarna. Gudstjänst får de flesta fira hemma, eftersom det inte får vara fler än åtta personer samtidigt i kyrkorummet. Vissa kyrkor är öppna för enskild bön under ett par timmar under söndagen. Flera församlingar sänder gudstjänster via webben eller Facebook. Det finns även inspelade gudstjänster att ta del av. Se information i webbkalendern för respektive kyrka.

Kontraktsprost Lena Fagéus hoppas att många människor ska söka former för stämningen, allvaret och glädjen som är viktig i adventstiden.

– Kanske kan du tända ljus och sätta på julmusik eller en gudstjänst från en kyrka och tillåta dig att bara var där i den stunden, föreslår Lena Fagéus.

– Adventstiden blir annorlunda, men ljusen får brinna och berätta om hopp för världen och framtiden, säger hon.

Lena Fagéus är kontraktsprost i Södra Västerbotten, som består av Svenska kyrkans församlingar i Vindeln, Vännäs-Bjurholm, Nordmaling, Hörnefors, Sävar-Holmön, Bygdeå, Holmsund och Umeå.

Mer information finns på respektive församlings webbplats.

Fler artiklar och nyheter

Expeditionen flyttar till nybygge i norr

Publicerad:

Utbyggnaden av personalrum och kontor på Norra kyrkogården är klar.

Volontär håller kafé öppet

Publicerad:

Kommer du förbi Kafé Nyfiket på Ålidhemskyrkan en tisdag är chansen stor att du träffar Sami Viitala.

”Jag har stort behov av att få leka”

Publicerad:

En frisbee blev oväntat viktig under Christer Rosenqvists fyra månader på ett franskt kloster. Nu är han tillbaka som pedagog i Mariakyrkan, där han fortsätter utforska lek och andlighet.

Sydde egen urna av sparade tyger

Publicerad:

Ingrid Högberg har sytt urnan till sin begravning av tygbitar från olika delar av sitt liv. Bland lapparna finns en 70-talskjol, sonens randiga barnskjorta och en gammal duk.

Säkrare sätt att sänka ned kistor

Publicerad:

Kistsänkningar för hand är riskabla för kyrkogårdsarbetare. Det är en anledning till att de infört en ny gravsättningsmetod, granskad och godkänd av kyrkogårdsutskottet i Umeå.