Kvinna i röd tröja på balkong
Foto: Ulrika Ljungblahd

Värd på både kronprinsessans vigsel och konserter i Umeå

Publicerad

Hon var konsert- och gudstjänstvärd i Stockholm i nästan 30 år. Nu vill Rut Niska Säfström engagera fler konsertvärdar i Umeå.

(Ur Spira nr 3 2022)

Förra året flyttade Rut till Umeå för att komma närmare barn och barnbarn. Nästan direkt engagerade hon sig som gudstjänstvärd i Sjukhuskyrkan och blev ledamot i Umeå stads församlingsråd. Under vårens kulturfest var hon konsertvärd.

– Det är så roligt, och jag tror att det är viktigt för människor att bli sedda när de kommer.

Från åren som gudstjänst- och konsertvärd i Storkyrkan minns hon särskilt kronprinsessans vigsel, en gudstjänst med Nelson Mandela och många konserter. I höst hoppas hon få vara med och bygga upp en grupp med konsertvärdar i Umeå stads kyrka.

Viljan att engagera sig kommer från uppväxten i Tornedalen där Ruts mormor och mamma samlade in pengar för att bygga en kyrka respektive ett församlingshem.

För Rut handlar det både om att vara med i ett sammanhang och om intresset för människorna, andligheten och gemenskapen i en församling. Just nu ingår hon också i ett nordiskt forskningsprojekt om ideellt engagemang tillsammans med tre andra umebor.

– Det är ofta andra volontärer som bjuder in nya ideella. Många blir glada över att få frågan, även om de inte kan tacka ja just då, säger Rut Niska Säfström.

Ulrika Ljungblahd

Rut Niska Säfström promenerar gärna från lägenheten vid Umeälven till uppdragen i Umeå stads kyrka och Sjukhuskyrkan.

Rut tipsar om uppdrag

Fikaservering ”På trappan” utanför Vasakyrkan.

God man eller kontaktperson.

Konsertvärd i kyrkan.

Hitta fler uppdrag via Volontärbyrån

En man från Svenska kyrkan lämnar en matkasse till en äldre dam vid ytterdörren.

Aktuella volontäruppdrag i Umeå

Vill du finnas där som medmänniska, läsa sagor för barn eller hjälpa unga med läxor? Du kanske har något eget förslag på vad du kan och vill bidra med? Läs mer om de uppgifter som vi behöver hjälp med just nu.

Volontärfilmer

Se några volontärer berätta om sina erfarenheter och hur det är att arbeta som ideell.

Fler artiklar ur Spira:

Expeditionen flyttar till nybygge i norr

Publicerad:

Utbyggnaden av personalrum och kontor på Norra kyrkogården är klar.

Volontär håller kafé öppet

Publicerad:

Kommer du förbi Kafé Nyfiket på Ålidhemskyrkan en tisdag är chansen stor att du träffar Sami Viitala.

”Jag har stort behov av att få leka”

Publicerad:

En frisbee blev oväntat viktig under Christer Rosenqvists fyra månader på ett franskt kloster. Nu är han tillbaka som pedagog i Mariakyrkan, där han fortsätter utforska lek och andlighet.

Sydde egen urna av sparade tyger

Publicerad:

Ingrid Högberg har sytt urnan till sin begravning av tygbitar från olika delar av sitt liv. Bland lapparna finns en 70-talskjol, sonens randiga barnskjorta och en gammal duk.

Säkrare sätt att sänka ned kistor

Publicerad:

Kistsänkningar för hand är riskabla för kyrkogårdsarbetare. Det är en anledning till att de infört en ny gravsättningsmetod, granskad och godkänd av kyrkogårdsutskottet i Umeå.

Bli volontär

Lys upp någons dag genom att ge av din tid och engagemang. Som ideell engagerar du dig för en särskild uppgift under en bestämd tid. Det kan vara längre eller kortare uppdrag.

Håll koll på vad som händer

Predikoturen har bytt plats. Så här fortsätter du att hitta allt som händer i Umeås kyrkor.

Samtal och stöd genom hela livet

När något inte blev som man hoppades eller livet har kört ihop sig kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Kyrkan finns här för dig genom hela livet, i med- och motgång.

Det händer i kyrkan

Vill du prata om Gud med andra, kanske på finska? Äta god mat och umgås? Sjunga i kör, även om du tycker att du inte kan? Eller vill ditt barn träffa kompisar och göra roliga saker?

Dop, bröllop och begravning

Kyrkan finns där genom hela livet, från att välkomna ett barn in i Guds familj, välsigna äktenskapet till att stödja anhöriga i sorgen efter någon nära.

Tidningen Spira

Spira är en tidning om livsfrågor och tro, som delas ut gratis till alla hushåll i Umeå fyra gånger per år. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.