Utställningen "Vem såg mig då" av Kent Wisti och Susanne Dahl visas i Umeå

Nyhet Publicerad Ändrad

Söndag den 25 oktober öppnar utställningen "Vem såg mig då" i Ålidhemskyrkan. Under utställningsperioden besöker även författarna Anna Takanen och Lars Björklund kyrkan för samtal om sorg, tröst och hopp.

Den 25 oktober–8 november visas utställningen ”Vem såg mig då” i Ålidhemskyrkan med bilder av Kent Wisti och dikter av Susanne Dahl. Utställningen bygger på deras nya bok som släpptes tidigare i höst. Kent Wisti är präst och bildkonstnär. Susanne Dahl är studentpräst och skribent i Umeå.

I anslutning till utställningen arrangeras tre "Tröstekvällar" med författarsamtal. Först ut är Anna Takanen med ”Sörjen som blev – om liv, tro och konst”. Gratisbiljetter kan hämtas på Akademibokhandeln Åkerbloms.

– I sorgens, tröstens och hoppets rum är kulturen särskilt viktig. Litteraturen erbjuder ofta berättelser att känna igen sig i, som våra liv kan speglas i, säger Åsa Bergius, pedagog på Kyrkan på Campus.

UTställningen Vem såg mig då

Bilder av Kent Wisti och texter av Susanne Dahl ur boken Vem såg mig då

25 oktober–8 november, kyrkorummet Ålidhemskyrkan
Kyrkan är öppen: måndag–fredag kl 8–16, samt vid kvällsaktiviteter och gudstjänster.

Författarbesök i Ålidhemskyrkan

Stumma änglar som tröstar

De är stumma, odugliga, vanmäktiga. Men tröstänglarnas begränsning är också deras storhet. I en ny bok förmedlar Susanne Dahl och Kent Wisti erfarenheter av tröstänglar.

Hitta till Ålidhemskyrkan

Ålidhemskyrkan är huvudkyrka i Ålidhems församling

Adress
Studentvägen 2
90738 Umeå
Busshållplats Laboratorvägen

E-post alidhem.forsamling@svenskakyrkan.se
Telefon 090-200 25 00

Koordinater
Latitud 63.81251
Longitud 20.30363
Klicka här för att se en karta>

Fler artiklar och nyheter

Expeditionen flyttar till nybygge i norr

Publicerad:

Utbyggnaden av personalrum och kontor på Norra kyrkogården är klar.

Volontär håller kafé öppet

Publicerad:

Kommer du förbi Kafé Nyfiket på Ålidhemskyrkan en tisdag är chansen stor att du träffar Sami Viitala.

”Jag har stort behov av att få leka”

Publicerad:

En frisbee blev oväntat viktig under Christer Rosenqvists fyra månader på ett franskt kloster. Nu är han tillbaka som pedagog i Mariakyrkan, där han fortsätter utforska lek och andlighet.

Sydde egen urna av sparade tyger

Publicerad:

Ingrid Högberg har sytt urnan till sin begravning av tygbitar från olika delar av sitt liv. Bland lapparna finns en 70-talskjol, sonens randiga barnskjorta och en gammal duk.

Säkrare sätt att sänka ned kistor

Publicerad:

Kistsänkningar för hand är riskabla för kyrkogårdsarbetare. Det är en anledning till att de infört en ny gravsättningsmetod, granskad och godkänd av kyrkogårdsutskottet i Umeå.