Foto: Albin Händig/Gymnastikförbundet

Testa parkour på konfaläger

Nyhet Publicerad Ändrad

Konfirmation med truppgymnastik, parkour och hopprep – det är ett av de nya alternativ som nu erbjuds Umeås fjortonåringar.

Från och med i höst ser tre nya konfirmationsalternativ dagens ljus i Umeå – hockey, gaming och gymnastik. Församlingspedagog Jeanette Brodin tycker det känns roligt att komplettera utbudet.

– Det har funnits förfrågningar om bland annat hockey och gaming. På det här sättet hoppas vi nå fler ungdomar som vi inte hade fått kontakt med annars.

På gymnastiklägret står Svenska kyrkan för konfirmationsundervisningen medan Gymnastikförbundet Norr ansvarar för gymnastikdelen tillsammans med gymnastikföreningarna i Umeå.

– För att anmäla sig behöver man inte vara gymnast utan vi vill att vem som helst ska få prova på. Vi hoppas locka fler ungdomar, både till konfirmation och till gymnastiken, säger Josefine Ekman, idrottskonsulent på Gymnastikförbundet Norr.

Hon fick idén från Gymnastikförbundet Syd, som i flera år anordnat välbesökta läger.

Josefine Ekman samarbetar gärna med Svenska kyrkan.

– Vi har inte jobbat tillsammans tidigare, men vi tycker att kyrkan gör mycket bra för barn och ungdomar.

Text: Helena Andersson Holmqvist

Konfa-samarbeten

Konfirmationsalternativet Gymnastik ­anordnas i samarbete med Gymnastik­förbundet Norr, alternativet Hockey med klubbarna Björklöven och Teg och alternativet Gaming med EFS Västerbotten, som tidigare anordnat gamingläger.