Tavlor inspirerade till musik för blockflöjt och orgel

Nyhet Publicerad

Fantasifulla tavlor av prästen Joel Hultdin inspirerade kompositör Per Egland till åtta låtar. Söndag den 12 september är det urpremiär i Umeå med duo Kondens.

”Barnens karneval” är en musikalisk upplevelse på cirka 35 minuter för alla åldrar. Kompositör Per Egland har skrivit åtta låtar utifrån lika många tavlor av Joel Hultdin, präst och konstnär i Umeå. Tavlorna ingår i kollektionen ”Barn och djur” och föreställer bland annat barn med lejon, lodjur och en örn. Joel Hultdin föreställer sig bilderna som dörrar in i sagor och den egna fantasin.

– Nu lämnar jag över historieberättandet till någon annan. Det ska bli spännande att få uppleva eftersom musik är så väldigt emotionellt, säger Joel Hultdin som inte hört musiken än. Han ser framemot att uppleva konserten på söndag med sina egna barn.

Premiären sker den 12 september kl 16.00 i Umeå stads kyrka med duo Kondens. Duon består av My Eklund på blockflöjter och Lisa Oscarsson på orgel.

– Det är jätteroligt! Vi är angelägna om att bidra till att ny musik skrivs, för att få en förnyelse, säger Lisa Oscarsson, som är organist i Umeå stadsförsamling.

”Barnens karneval” föddes efter att blockflöjtist My Eklund fått syn på tavlorna efter en konsert i Umeå stads kyrka. Skulle det gå att sätta toner till tavlorna? Med bidrag från Konstnärsfonden anlitades kompositören Per Egland, som grammisnominerats flera gånger i kategorin Bästa barnalbum.

Efter konserten kommer tavlorna med inspelad musik turnera runt i landet på bibliotek och i konsthallar.

barnens karneval

Per Egland är en svensk musiker och kompositör, som studerat vid Musikhögskolan i Piteå och Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Han har varit nominerad till en grammis för ”Bästa barnalbum” med Nackas 6-årskör flera gånger, senast år 2018. Per Eglands musik på Spotify

Joel Hultdin är präst och konstnär i Umeå. Hans tavlor och illustrationer finns på joelhultdin.com

Duo Kondens består av organist Lisa Oscarsson och blockflöjtist My Eklund. Ensemblen har tillägnats flera större verk som ”Geist and Ghost ”av Daniel Hjort och ”Goldberg 1.5”, som är ett samarbete mellan fem nu levande kompositörer och J.S. Bach. Skivan ”Goldberg 1.5” finns på Spotify.