Foto: Ulrika Ljungblahd

Täljer tillsammans vid Nydalasjön

Nyhet Publicerad Ändrad

En trägubbe från Youtube, en trollstav i sälg och ett smycke av ståltråd. Det är några av dagens projekt under ”Handens arbete” vid Nydalasjön.

På snickarbänken vid kyrkstugan förbereder Viola Boström material till en trägubbe i 24 steg som hon har sett på Youtube. Lite närmare sjön sitter Adrian Karlsson och täljer på en trollstav i sälg. Han upptäckte skaparträffen via kommunens ”Händer på lovet-kort”.

– Säg till om du blir trött i armen så ska jag hjälpa dig, erbjuder diakon Erik Hansson och sätter sig bredvid. Han är ledare för gruppen och njuter själv av att arbeta med händerna.

– Kyrkan har en lång och stolt hantverkstradition som är värd att förvalta. Det är också ett sätt att mötas och umgås, berättar Erik, som startade Handens arbete för tolv-tretton år sedan tillsammans med två personer med större snidarkunskaper. De senaste åren har det blivit en årlig helgträff i Ålidhemskyrkan och återkommande sommardagar vid Nydalasjön.

I dag tar tio–tolv personer chansen att arbeta med händerna på olika sätt. På bänkarna vid husväggen varvas tystnad med samtal om skogens betydelse för hälsan, inspirerande ryska snidare och att en fördel med att snickra tillsammans är att det blir av.

– Jag tar varje tillfälle att jobba med händerna. Här är allt uppdukat – det är bara att ta för sig, säger Birgitta Wiklund och virar en tunn tråd till ett smycke.

Text: Ulrika Ljungblahd