En kvinna i röd kofta sitter bland andra elever.
Foto: Ulrika Ljungblahd

Späckat schema på Kyrkans grundkurs

Nyhet Publicerad Ändrad

– Jag är supernöjd. Det har väckt så många ­tankar som jag vill fortsätta prata om, säger Annika Fredriksson som är en av 25 elever som läser Kyrkans grundkurs på deltid i Umeå.

I vår har det för första gången gått att läsa Kyrkans grundkurs i Umeå. Det är Älvsby folkhögskola som driver utbildningen på distans. Fyra dagar i månaden samlas ­­­25 ­personer från olika orter i Tegs kyrka. Schemat är späckat med ämnen som bibeltolkning, själavård och studiebesök. I dag handlar första lektionerna om Världen i ­kyrkan. Matilda Wiklund från folkhögskolan går igenom termer som migrant och flykting, och visar statistik på hur många som är på flykt i ­världen. Sedan är det dags att ­prata i smågrupper om hur kyrkan kan möta människor från andra länder.

De deltagare som jobbar i Svenska kyrkan i Umeå får gå kursen på arbetstid, eftersom de förtroendevalda vill höja den ­kyrkliga kompetensen. Annika Fredriksson har jobbat som pedagog i Mariakyrkan i ungefär fyra år. Tack vare sin lärarutbildning känner hon sig väl rustad kring pedagogiken, men när det gäller kyrkans tro och liv är hon jätteglad för kursen.

– Det är väldigt förmånligt. Jag har så mycket som jag vill ta med mig till min arbetsplats, säger hon.

Förutom fakta och föreläsningar finns mycket tid för samtal. Mellan träffarna har deltagarna också olika uppgifter, som att ­prata med någon om kallelse eller ta med en favoritbild av Jesus.

Text: Ulrika Ljungblahd

Kyrkans grundkurs

Vad? 14 veckors distans­kurs. Före­läsningar, samtal och egna reflektioner kring Svenska ­kyrkans tro och liv.

Var? I Tegs kyrka.

När? Kursen ges även våren 2020 i Umeå. Läs mer på Älvsby folkhög­skolas webb.