Gudstjänsterna anpassas för att minska smittspridning

Nyhet Publicerad

Svar till Församlingsbo som skrev ”Svenska kyrkan måste ta sitt ansvar”  (VK den 17 mars 2020)

Det är en orolig tid. Vi behöver alla ta ansvar för att minska smittspridning och hålla modet uppe. Det gäller även Sveriges kyrkor.

Kyrkans rum och gemenskap är viktig för många, särskilt i tider av kris. Så långt det är möjligt fortsätter Svenska kyrkan att hålla kyrkor öppna och fira gudstjänst. Människor behöver få uttrycka sin oro, be och hämta kraft. Samtidigt följer vi givetvis myndigheternas anvisningar och anpassar våra verksamheter.

Även gudstjänsterna anpassas så att vi undviker att utsätta varandra för smitta. Det kommer att innebära praktiska förändringar och åtgärderna kommer sannolikt att förändras med tiden. I ett drastiskt scenario ringer kyrkklockorna till gudstjänst även om den vanliga församlingen inte kan närvara fysiskt.

Just nu pågår ett intensivt arbete i alla församlingar för att så klokt som möjligt fortsätta att vara kyrka, på ett delvis nytt sätt. På församlingarnas webbplatser uppdateras informationen löpande.

Lena Fagéus, kyrkoherde i Umeå
(tillsammans med flera andra kyrkoherdar i Västerbotten)