Foto: Volker Otten

Pyssel och tacos på läger med Blå konfa

Publicerad Ändrad

Sju ungdomar som gått Blå konfa avslutade med två dagar på Tavelsjö lägergård. Att sova borta och laga tacos var roligast tycker Isac Olovsson.

(Ur Spira nr 3 2022)

Blå konfa är för ungdomar som går i särskolan. Under pandemin träffades grupperna mest digitalt, med ”möten” som 16-åriga Isac Olovsson säger. Han minns breven med sitt namn som kom i brevlådan med pyssel inför träffarna, och hur han fick tända ljus hemma i en digital gudstjänst.

– Det är fantastiskt hur ledarna lyckades skapa en gemenskap, säger hans mamma Helen Olovsson.

I maj samlades konfirmander från tre årskullar på Tavelsjö lägergård. Lekar, skapande och gudstjänstverkstad stod på schemat. Vissa pass fick föräldrarna prata för sig.

My dukar under lägret. Foto: Volker Otten

– Det är lyxigt och berikande att prata med andra föräldrar", säger Helen.

Blå konfa anpassas alltid till deltagarna, berättar ledaren Kristin Lundgren.

– Den här gruppen ville ha en övernattning. Ungdomarna fick bo med en förälder och vi hjälptes åt med mat och städning.

Nästa omgång Blå konfa träffas ungefär varannan söndag i Grisbackakyrkan. Kanske åker de också på läger under året.

Ulrika Ljungblahd

Blå konfa

• För dig som går i särskola/anpassad grundskola från årskurs 8 och till och med gymnasiet.

• VIP-kväll med information tisdag 1 november kl 18.30, Grisbackakyrkan.

• Info och anmälan: www.samycketmer.info
    Kristin Lundgren, tel 090-200 28 13 90

Konfirmation 2023/2024

Konfirmation handlar om de stora frågorna – tro, liv och kärlek. Det finns många uppfattningar om konfirmation, men det är bara en sak som vi törs säga med säkerhet: Konfirmationen är så mycket mer.

Blå konfa

Konfirmation för dig som går i grundsärskola/anpassad grundskola eller träningsskola. På träffarna pratar vi om livet, om Gud finns och vad man tror på. Vi umgås, skrattar och leker mycket tillsammans. Du får chansen att träffa nya vänner och ha kul.

Fler artiklar ur Spira:

Expeditionen flyttar till nybygge i norr

Publicerad:

Utbyggnaden av personalrum och kontor på Norra kyrkogården är klar.

Volontär håller kafé öppet

Publicerad:

Kommer du förbi Kafé Nyfiket på Ålidhemskyrkan en tisdag är chansen stor att du träffar Sami Viitala.

”Jag har stort behov av att få leka”

Publicerad:

En frisbee blev oväntat viktig under Christer Rosenqvists fyra månader på ett franskt kloster. Nu är han tillbaka som pedagog i Mariakyrkan, där han fortsätter utforska lek och andlighet.

Sydde egen urna av sparade tyger

Publicerad:

Ingrid Högberg har sytt urnan till sin begravning av tygbitar från olika delar av sitt liv. Bland lapparna finns en 70-talskjol, sonens randiga barnskjorta och en gammal duk.

Säkrare sätt att sänka ned kistor

Publicerad:

Kistsänkningar för hand är riskabla för kyrkogårdsarbetare. Det är en anledning till att de infört en ny gravsättningsmetod, granskad och godkänd av kyrkogårdsutskottet i Umeå.

Mer om tidningen Spira

Tidningen Spira

Spira är en tidning om livsfrågor och tro, som delas ut gratis till alla hushåll i Umeå fyra gånger per år. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.

Bli volontär

Lys upp någons dag genom att ge av din tid och engagemang. Som ideell engagerar du dig för en särskild uppgift under en bestämd tid. Det kan vara längre eller kortare uppdrag.

Håll koll på vad som händer

Predikoturen har bytt plats. Så här fortsätter du att hitta allt som händer i Umeås kyrkor.

Samtal och stöd genom hela livet

När något inte blev som man hoppades eller livet har kört ihop sig kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Kyrkan finns här för dig genom hela livet, i med- och motgång.

Det händer i kyrkan

Vill du prata om Gud med andra, kanske på finska? Äta god mat och umgås? Sjunga i kör, även om du tycker att du inte kan? Eller vill ditt barn träffa kompisar och göra roliga saker?

Dop, bröllop och begravning

Kyrkan finns där genom hela livet, från att välkomna ett barn in i Guds familj, välsigna äktenskapet till att stödja anhöriga i sorgen efter någon nära.

Tidningen Spira