Middagen som också är en gudstjänst

Publicerad Ändrad

– Det är som en charterresa. Bara att följa med, säger Catrin Ström och bjuder till bords på Vardagsmiddag med Stilla stund på Teg.

(Ur Spira nr 2 2022)

Borden är dukade i lilla salen. Församlingspedagog Catrin Ström hälsar välkommen och lovar lotsa alla genom middagen, som samtidigt är en enkel gudstjänst.

– De första kristna församlingarna samlades kring måltiden. Det här är vår form av urgudstjänst, säger hon.

Catrin Ström läser en reflektion i slutet av middagen.

Efter välkomstsång och bordsbön är det mat. I dag serveras marockansk gryta med quinoa. Maten är alltid klimatsmart för världens och hälsans skull. Dessutom kan de flesta äta den.

Några har hämtat barn eller barnbarn som varit på kör. Familjen Elfström äter här så ofta de kan. De lärde känna en familj på en vardagsmiddag för flera år sen. I dag är de goda vänner.

– Vi hade nyss flyttat till Umeå och hamnade vid samma bord som en familj med en lika gammal bebis, berättar Ida Elfström.

Vid ett annat bord sitter Ingrid Almkvist och småpratar med maken och bordsgrannarna. Efter maten ska hon på körövning i kyrkan.

– Det är skönt att slippa cykla hem efter jobbet och i stället stanna här i lugn och ro, säger hon.

När de flesta ätit upp plingar Catrin i en liten klocka och tänder ett ljus. Några barn lämnar ritbordet för att vara med och sjunga, ackompanjerade av Catrin, Richard Öberg och Kenneth Ekström. Middagen avslutas med en tanke från Olle Carlssons bok ”Just i dag”, en vals från Ukraina, sinnesrobönen och välsignelsen.

Vardagsmiddag med Stilla stund

Tegs kyrka

Den karaktäristiska kyrkan med sin församlingsgård har sedan den stod färdig 1969 varit en samlingsplats för såväl Tegsbor som olika föreningar i Umeå. Olika kulturella uttryck, öppen barn-, familje- och ungdomsverksamhet samt verksamhet för äldre är uttryck för det.

Fler artiklar ur Spira:

Expeditionen flyttar till nybygge i norr

Publicerad:

Utbyggnaden av personalrum och kontor på Norra kyrkogården är klar.

Volontär håller kafé öppet

Publicerad:

Kommer du förbi Kafé Nyfiket på Ålidhemskyrkan en tisdag är chansen stor att du träffar Sami Viitala.

”Jag har stort behov av att få leka”

Publicerad:

En frisbee blev oväntat viktig under Christer Rosenqvists fyra månader på ett franskt kloster. Nu är han tillbaka som pedagog i Mariakyrkan, där han fortsätter utforska lek och andlighet.

Sydde egen urna av sparade tyger

Publicerad:

Ingrid Högberg har sytt urnan till sin begravning av tygbitar från olika delar av sitt liv. Bland lapparna finns en 70-talskjol, sonens randiga barnskjorta och en gammal duk.

Säkrare sätt att sänka ned kistor

Publicerad:

Kistsänkningar för hand är riskabla för kyrkogårdsarbetare. Det är en anledning till att de infört en ny gravsättningsmetod, granskad och godkänd av kyrkogårdsutskottet i Umeå.

Mer om tidningen Spira

Tidningen Spira

Spira är en tidning om livsfrågor och tro, som delas ut gratis till alla hushåll i Umeå fyra gånger per år. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.

Bli volontär

Lys upp någons dag genom att ge av din tid och engagemang. Som ideell engagerar du dig för en särskild uppgift under en bestämd tid. Det kan vara längre eller kortare uppdrag.

Håll koll på vad som händer

Predikoturen har bytt plats. Så här fortsätter du att hitta allt som händer i Umeås kyrkor.

Samtal och stöd genom hela livet

När något inte blev som man hoppades eller livet har kört ihop sig kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Kyrkan finns här för dig genom hela livet, i med- och motgång.

Det händer i kyrkan

Vill du prata om Gud med andra, kanske på finska? Äta god mat och umgås? Sjunga i kör, även om du tycker att du inte kan? Eller vill ditt barn träffa kompisar och göra roliga saker?

Dop, bröllop och begravning

Kyrkan finns där genom hela livet, från att välkomna ett barn in i Guds familj, välsigna äktenskapet till att stödja anhöriga i sorgen efter någon nära.

Tidningen Spira