Foto: André Söderberg

Makt är temat i nygammal podd

Nyhet Publicerad Ändrad

I premiäravsnittet av nya "Mitt i allt" pratar 20-åriga Astrid Sandström om makt med ”fyra gånger äldre” Georg Andersson, tidigare minister och landshövding.

För fem år sedan startade podden ”Mitt i allt” för att ge ungdomar från Umeå möjlighet att dela sina berättelser. 76 samtal om ätstörningar, prestationsångest och sångglädje senare ändrar programledaren Fredrik Lundberg och producenten Rebecca Rees koncept. Nu får två gäster i stället prata kring ett tema.

Först ut är Georg Andersson, tidigare minister och landshövding, och Astrid Sandström, föreningen Svenska kyrkans unga, som pratar med varandra om Makt.

– För mig är makt ett spännande och viktigt begrepp, men det är farligt också, det alstrar så mycket ont, säger Georg Andersson.

Klicka på bilden för att hitta podden

Han nämner makten över andra människor som tar sig uttryck i förtryck och ofrihet, både på det stora planet och det lilla, som i familjen.

– Jag håller med, säger Astrid. Men jag tänker att det finns olika typer av makt. Det är skillnad mellan att ha inflytande och att ha kontroll.

I det 40 minuter långa avsnittet pratar de även om hur det känns att ha makten att säga ja eller nej till uppehållstillstånd och ifall demonstrationer eller sociala medier är mest kraftfulla. Astrid konstaterar också att det är lätt att påverka.

– Jag har verkligen blivit positivt överraskad. Det enda som krävs är att dyka upp och engagera sig.

Nästa avsnitt är ett specialavsnitt med biskop Åsa Nyström, som släpps fredag den 12 april.

Fler artiklar ur Spira

Expeditionen flyttar till nybygge i norr

Publicerad:

Utbyggnaden av personalrum och kontor på Norra kyrkogården är klar.

Volontär håller kafé öppet

Publicerad:

Kommer du förbi Kafé Nyfiket på Ålidhemskyrkan en tisdag är chansen stor att du träffar Sami Viitala.

”Jag har stort behov av att få leka”

Publicerad:

En frisbee blev oväntat viktig under Christer Rosenqvists fyra månader på ett franskt kloster. Nu är han tillbaka som pedagog i Mariakyrkan, där han fortsätter utforska lek och andlighet.

Sydde egen urna av sparade tyger

Publicerad:

Ingrid Högberg har sytt urnan till sin begravning av tygbitar från olika delar av sitt liv. Bland lapparna finns en 70-talskjol, sonens randiga barnskjorta och en gammal duk.

Säkrare sätt att sänka ned kistor

Publicerad:

Kistsänkningar för hand är riskabla för kyrkogårdsarbetare. Det är en anledning till att de infört en ny gravsättningsmetod, granskad och godkänd av kyrkogårdsutskottet i Umeå.