Foto: Matilda Audas Björkholm

"Äntligen stod hon i predikstolen"

Nyhet Publicerad

Nu är Umeås nya kyrkoherde på plats. Sista söndagen i maj hälsades Lena Fagéus välkommen med en mässa i Umeå stads kyrka.

Ett halvår efter att kyrkorådet utsett Lena Fagéus till ny kyrkoherde i Umeå hälsas hon offentligt välkommen av 500 personer i Umeå stads kyrka. Den 26 firade alla Svenska kyrkans församlingar i Umeå gudstjänst gemensamt.

Biskop Åsa Nyström överlämnade fullmakten och uppmanade kyrkoherden att ”berätta vidare attdet finns en framtid och ett hopp”.

Efter körsång och välkomsthälsningar från andra kyrkor i trakten, kyrkorådet, ideella och Kyrkans unga klev Lena Fagéus upp i predikstolen. På bönsöndagen delade hon några funderingar kring bön, exempelvis varför vissa böner verkar förbli obesvarade och hur hon vill be mer för förändring i världen.

– Att sitta mätt och välklädd i en varm kyrka och be för barnen som svälter i Jemen känns som ett hån. Men kära ni, tänk om det är det som behövs? Tänk om våra böner påverkar oändligt mer än Trumps twittrande? Vi borde kanske ha ständig bönevaka för världen!

Efter gudstjänsten bjöds alla på tårta i kyrkparken mot älven.