Konfaläger på finska

Nästa sommar leder Umeåpräst konfirmationsläger på finska i Åbo skärgård.

Mimmi Merlich, präst, finskspråkiga arbetet i Umeå, berätta mer om nya konfalägret på finska!

– Nästa sommar hålls äntligen ett konfirmationsläger för finskspråkiga ungdomar från hela Sverige. Det kommer att vara på vackra ön Harva
i Åbo skärgård och jag är en av prästerna.

Varför konfirmation på finska?

Foto: Lina Eriksson

– Det är viktigt att få sjunga, be och prata om livet på sitt eget språk. Eftersom vi finskspråkiga är en minoritet kan lägret ena oss som delar språk och bakgrund.

Vad betydde konfirmationen för dig själv när du var i den åldern?

– Mycket! Det var jätteroligt, jag hittade många nya vänner och fick möjlighet att diskutera olika frågor. Jag hade ingen kontakt med kyrkan innan jag konfirmerades i Lovisa i Finland, men ledarna visade att en församling kan kännas som ett hem. Sedan dess har jag varit engagerad i kyrkan och i juni prästvigdes jag.

Finns det några ungdomar i finska församlingen i Umeå?

– Vi har mest arbete för barn och äldre, men alla skulle bli så glada om några ungdomar vill vara med! Det finns stora möjligheter att påverka hur man vill vara engagerad.

Läs mer om lägret och finskspråkiga arbetet: www.svenskakyrkan.se/umea/finska