Litet altare och blomsterdekor står under segeldukstaket i Backens pergola.
Foto: Ulrika Ljungblahd

Här kan begravningar hållas utomhus

Nyhet Publicerad

Nu finns möjlighet att hålla begravningsceremonier utomhus på två kyrkogårdar i Umeå. Tisdag den 23 juni invigdes en segeltakspaviljong vid klockstapeln intill Backens kyrka.

En av sommarens varmaste dagar samlas personal från kyrkogården och Backens kyrka för att inviga den första platsen för utomhusceremonier på kyrkogården. Dagen till ära bär församlingsherde Malou Wirström bär sin Älvdalsdräkt, när hon klipper det blågula-bandet.

– Här kan vi hålla utomhusvigslar, dop, men framför allt begravningar, säger hon.

Begravning utomhus kan hållas i Backens pergola, med tak av segelduk och några bänkar för gästerna.
Backens pergola Foto: Ulrika Ljungblahd

Ceremoniplatsen är ett svar på anhörigas önskemål om ha begravningsceremonier utomhus, för att lättare kunna hålla avstånd i coronatider.

Paviljongen, som är flyttbar, har ett enkelt tak i segelduk som ger solskydd till kistan eller urnan, officiant och musiker. För begravningsgästerna finns sex bänkar, som kyrkogårdsarbetare och möbelsnickare Tomas Hellberg tillverkat. I dag är uterummet smyckat med en hängsälg som tidigare stått i blomsterurna i minneslunden, gula begonior från Brandts handelsträdgård och perenner från kyrkogårdens perennsortiment.

Än så länge används ett mobilt altare från sakristian i kyrkan, men förhoppningen är att hitta ett som kan stå utomhus hela tiden, berättar Malin Eriksson, tf kyrkogårdsföreståndare. Högtalaranläggning och piano för utomhusbruk är beställda.

På Norra kyrkogården finns en liknande plats bakom minneslunden. Platsen på Backen är provisorisk, eventuellt kommer en permanent plats för ceremonier att byggas på någon av Umeås kyrkogårdar.

Utebegravning bokas via begravningsbyråerna eller Svenska kyrkan, tel 090-200 26 00.

Församlingsherde Malou Wirström klipper bandet till nya platsen för utomhusceremonier.