Foto: Matilda Audas Björkholm

”Jesus är väldigt queer”

Nyhet Publicerad Ändrad

På instagram kallar hon sig Rainbowpriest och skriver om hur teologi kan upprätta människor. Efter en konferens i Brasilien drömmer Kim Rehnman om en festival för mänskliga rättigheter i Umeå.

På instagramkontot Rainbowpriest delar Kim Rehnman böner i regnbågsfärger, texter på samiska och citat ur sina predikningar. Tanken är att visa människor som inte brukar gå i kyrkan att kristendomen kan vara normkritisk och utmanande.

– Det är synd att så många har en negativ bild av vad kyrkan står för. Jag vill att människor i marginaliserade grupper ska upptäcka att teologi kan användas för att upprätta, inte enbart förtrycka, säger Kim Rehnman, som arbetar som präst i Vännäs.

Ibland får Kim reaktionen ”vad coolt” om sina inlägg.

– Jag är inte cool. Jag är en vanlig människa i Umeå med en kristen tro som driver mig att ifrågasätta normer. Och jag är inte ensam, många andra präster kämpar för samma frågor. En del genom att forska, andra genom att predika eller genom att leva rättvisa i praktiken.

Tidigare i höst åkte Kim tillsammans med ett gäng andra svenskar till en konferens om genus och religion som arrangeras av ett lutherskt teologiskt universitet i Brasilien. Forskare och teologer från hela världen samlades för att prata sårbarhet, motståndskraft och rättvisa.

Kim blev väldigt berörd av att höra hur andra bedriver feministisk teologi i olika länder.

– Som svart feministisk teologi! Det påminde mig om att vi vita kvinnor är så otroligt privilegierade, säger Kim.

Andra i den svenska delegationen berättade bland annat om vad som hände inom Svenska kyrkan när berättelserna om sexuella övergrepp spreds under #metoo. Kim Rehnman föreläste utifrån sin uppsats om vem Gud egentligen skapar enligt den hebreiska grundtexten i Bibelns två skapelseberättelser i första Moseboken.

I översättningen av den ena berättelsen står det att Gud först skapade mannen och sedan gjorde kvinnan av mannens revben. Men det stämmer inte med grundtexten. ”Adam” är inte ett personnamn utan betyder människa på hebreiska. Och ordet ”tsela”, som används 52 gånger i Gamla testamentet, översätts alla andra gånger med ”sida”. Bara de två gångerna i skapelseberättelsen används ordet revben. Kims slutsats blir att Gud först skapar en androgyn människa, och sedan separerar den till man och kvinna. Ingen man som är skapad till Guds avbild och därmed överordnad alltså. I den andra skapelseberättelsen används en språklig finess som kallas merism. En helhet beskrivs genom två ytterligheter – Gud skapade natt och dag, hav och land, man och kvinna.

– Ingen tror att det innebär att det bara finns klockan 12 på dagen och 12 på natten. Det finns skymning, gryning, tidvatten – allt däremellan. Så Bibeln säger att det finns mer än man och kvinna, säger Kim och sammanfattar uppsatsens slutsats:

– Alla människor är skapade till Guds avbild, oavsett kön eller sexuell läggning. Det går läsa Bibeln och känna att ”jag är helt fantastisk”, och se på sig själv med kärlek.

Kim återkommer till begreppet queer och förtydligar att det handlar om att ifrågasätta rådande normer, inte bara om hbtq-personer.

– Jesus är väldigt queer. Han bröt mot flera normer när han talade med kvinnor och levde med syndare. Queerteologi är att följa Jesus! Han är en bra förebild för hur man kan behandla sig själv och andra.

Under konferensen inspirerades Kim Rehnman också av hur universitetet och församlingen engagerade sig socialt och samarbetade med lokala feministiska grupper och miljögrupper. Nu drömmer hon om en festival i Umeå med utställningar och föreläsningar som arrangeras av kyrkor och icke-religiösa organisationer tillsammans.

– Det finns ju så många positiva krafter som vill samma sak.

Text Ulrika Ljungblahd

Konferensen Latinamerican Congress on Gender and Religion hölls på universitetet Faculdades EST i augusti.