”Bach för sjutton!” – musik från 1700-talet

Söndag 29 maj kl 19.00, Umeå stads kyrka. Upplev 1700-talets gigant J.S. Bach med nyckelharpa, cembalo, flöjt, violin, stråkensemble och kör.

Introduktion kl 18.00 – möte mellan artister och publik i Martasalen i Umeå stads kyrka. (Därför ska du gå på introduktionen.)

Inträde 150 kr. Förköp Biljettcentrum. Köp vid entrén betalas med swish.

J.S. Bach (1685–1750) Musik för nyckelharpa och cembalo.
Jon Sjödin, nyckelharpa och Helena Holmlund, cembalo.

-Paus-

Tre körstycken med Umeå stads motettkör under ledning av Jonas Östlund.

Brandenburgkonsert nr 5
Stråkensemble tillsammans med Lisa Oscarsson, cembalo, Per-Erik Andersson, violin.
Anna Saxin, flöjt.

Åsa Bergius - recitation av texter från 1700-talet.

• Hedvig Charlotta Nordenflycht II. Ur ”Den sörjande turtur-duvan”
  • Johann Wolfgang von Goethe ”Salig längtan” (översättning: Karin Boye)
  • Carl Michael Bellman Ur ”Fader omsorg hav om mig” (psalmverserna 1, 2, 5,7)

Jon Sjödin, nyckelharpa.
Helena Holmlund, cembalo.
Umeå stads motettkör med körledare Jonas Östlund.
Lisa Oscarsson, cembalo.
Per-Erik Andersson, violin.
Anna Saxin, flöjt.

Åsa Bergius - recitation av texter från 1700-talet.

Helena Holmlund började spela orgel som åttaåring för Maria Axéll i Umeå. År 2012 började Helena studera på Musikhögskolan i Piteå och examinerades 2015 med en Kandidatexamen i Kyrkomusik och 2017 med en Masterexamen i Solistisk orgel. Därefter fortsatt utbildning i Sverige och utomlands. Sedan år 2017 arbetar Helena som kyrkomusiker i Brännkyrka församling, Stockholm.

Jon Sjödin, nyckelharpa och Helena har spelat tillsammans sedan 2016 och utforskar nyckelharpans likheter med viola da gamba, instrument som utvecklades i slutet av 1400-talet.

Lisa Oscarsson läste till kyrkomusiker vid musikhögskolan i Malmö, samt Kungliga musikhögskolan i Stockholm. År 2005 tog hon examen med improvisation, komposition och solistiskt orgelspel som huvudämnen. Hon har läst konsertorganistutbildningen i samt masterprogrammet i Piteå. Lisa är organist i Umeå stadsförsamling med ansvar för församlingens konsertverksamhet. Hon håller konserter runt i Sverige, Tyskland och Norge.

Per-Erik Andersson är violinist i Norrlandsoperans orkester och dirigent för Umeå Musiksällskap. Han spelar soloviolinstämman i Brandenburgkonserten.

Jonas Östund är kyrkomusiker i Umeå stads kyrka sedan 2002. Bördig från Östergötlands prunkande slätter, uppvuxen i Värmlands djupa skogar, utbildad i det karga Norrbotten. Fäbless för det vokala, gärna polyfont.

Om musiken

Johann Sebastian Bach var en tysk tonsättare och organist och som intar en särställning bland barockens mästare också i dagens musikliv. Under lång tid var han verksam i Thomaskyrkan i Leipzig.

Bach är en centralgestalt i kyrkomusiken på grund av sin omfattande produktion av verk för kyrkoårets olika högtider. Bachs två passioner (oratorier över temat Jesu lidande och död) är ofta återkommande musikinslag under påsktiden i många länder. Han har kallats för "den femte evangelisten, syftande på Bibelns fyra evangelister