Foto: Alex Giacomini /Ikon

Vad är konfirmation?

Dopet är en gåva där Gud lovar att gå med dig under alla livets dagar. Det betyder att oavsett hur livet är så är Gud närvarande i ditt liv.

Livets mening är inte prestation. Meningen finns i att du är värdefull och viktig för att du är den du är. Som människa har du både ansvar för ditt eget liv och för hur du bemöter andra.

Vad handlar konfirmationen om?
Konfirmationen handlar om kristen tro, och kristen tro handlar om livet. Vi pratar om grundläggande mänskliga frågor om vad som är ont, gott, relationer och meningen med livet.
Du får även möjlighet att bli bekant med kyrkan, vad det är att fira gudstjänst, vara med om andakter, och vad det har med det livet att göra.

Som konfirmand får du...
- tid att tänka på vad som är viktigt i livet
- ta reda på vad kristen tro är
- lära känna nya människor
- åka på läger
- fika

Mål med konfirmationen
Konfirmanderna får möjlighet att utforska sin relation till Gud och till sig själva. Konfirmandarbetets mål är att få de unga att förstå värdet av att vara precis som de är och att de är älskade av Gud.

BRA ATT VETA!

16 år eller äldre?
Det år du fyller 14 år bjuder Svenska kyrkan in till konfirmation. Vid 15 års ålder kan man konfirmera sig, någon övre åldergräns finns inte.

Kostnad
Att konfirmera sig kostar ingenting, läger är kostnadsfria.

Dop och medlemskap
Du behöver inte vara medlem i Svenska kyrkan för att konfirmeras. Inför avslutet vid konfirmationen blir du döpt om du inte är det sedan tidigare. Genom dopet blir du medlem.