Foto: Adobe Stock

Västra Tunhems pastorat

Dop, bröllop, begravning - och hela livet däremellan. Välkommen till församlingarna Västra Tunhem, Vänersnäs, Åsaka-Björke och Gärdhem som tillsammans bildar Västra Tunhems pastorat!

Digitalt nyhetsbrev!

Vill du veta mer om vad som händer i pastoratet? Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev kan du få information om gudstjänster, information och inbjudningar av olika slag! Skriv ett mejl till: vastra-tunhem.pastorat@svenskakyrkan.se och skriv ”Ja tack till nyhetsbrev” i ämnesraden så kommer du med i framtida utskick.
Helen Wiik Andersson/Kommunikatör

Välkommen till Västra Tunhems pastorat

En liljekonvalj.

Välkommen som medlem!

Nära 66 procent av Sveriges befolkning är medlemmar i Svenska kyrkan, det är vi glada för! Är du inte redan medlem är du varmt välkommen att bli det!

En ung glad tjej håller upp ett färggrant stenhjärta.

Vill du komma i kontakt med oss? Varmt välkommen att höra av dig till oss!

En liten bebis håller handen på kanten av en dopfunt av glas.

Vill du boka dop, vigsel eller begravning?

Varmt välkommen att höra av dig till oss!

Nyheter och kommande händelser!

Nyhet! Efter Plugget och Ungdomsgrupp i Vargön

Nu har vi startat upp dessa verksamheter här i Vargön, uppe i Villa Björkås! Hoppas vi ses!

Föreläsning - Bra mat för barn

Är du förälder med barn 0-5 år?

Dopfest

Dopfest för dig eller ditt barn som du vill låta döpas.

Närbild på lila krokus som växer upp ur snön.

Gudstjänst med psalmtoppen

Kanske hittar du en ny favorit?

En grupp människor står vid en majbrasa i mörkret.

Valborgsmässofirande

Fira Valborg i våra församlingar!

Behöver du prata med någon?

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Själavårdsteamet

Själavård för livets alla skeenden.

En vuxen och ett barn står vid strandkanten och tittar ut över vattnet.

Kristen tro

Vill du veta mer om kristen tro? Här kan du läsa om vad Svenska kyrkan står för. Du kan också få näring till dina egna tankar om kristen tro.

Vill du lära känna nya människor och vara med i en gemenskap?

Varmt välkommen till alla öppna verksamheter

Vi vill ge utrymme för att mötas, lära känna varandra och dela med sig av tro, hopp och kärlek! Här hittar du alla våra öppna verksamheter som med än gärna välkomnar dig in!

Musik och kör

Musiken har alltid varit en viktig del av kyrkans gudstjänster och verksamheter. Våra mest besökta gudstjänster är de som innehåller mycket musik. Musiken har förmågan att skapa både gemenskap och glädje - det är roligt att vara med i en kör eller annan ensemble!

Information från kyrkogårdsförvaltningen

Nyhet! Se dig omkring på kyrkogårdarna!

Nu har du möjlighet att se dig omkring digitalt på kyrkogårdarna!

Här kan du läsa om allt om Villa Björkås

Villa Björkås

Din fikastund i vacker miljö eller träffas i våra verksamheter!

Upplev över 4 000 kyrkor och kapell. Eller besök kyrkogårdar, kyrkoruiner och andra platser.

Ett altare framför ett kyrkfönster.

Kyrkor och platser

För dig som är historieintresserad

Kyrkböcker - en guldgruva för släktforskare

De svenska prästerna var tvungna att dokumentera förändringar i sin socken eller församling. Denna folkbokföring är idag ovärderlig för en släktforskare.

Lär känna din kyrka och kyrkogård

Våra kyrkor och kyrkogårdar vårdar personliga minnen och ett gemensamt kulturarv. Följ med på en vandring på kyrkogårdarna i Västra Tunhem, Vänersnäs, Gärdhem, Väne Åsaka och Norra Björke och gör en tidsresa till svunna tider.

En elbil står och laddar från en laddstolpe.

Miljöarbete är naturligt!

Pastoratets miljöpåverkan ska fortsätta att minska.Och det ska märkas att andlighet och hållbarhet hör ihop.

Uppladdat vid Vargöns kyrka

Sen solcellerna kom på plats 2015 har de gått för fullt och ger 35 000 kW per år.

Klimatsmarta rabatter på våra kyrkogårdar

Rätt växt på rätt plats - skräddarsydda paketförslag

Dopet – livets första fest

Allt du behöver veta om dopet