”Vinternatten går tungt i uppförsbacken. Mörkret äger jorden. Men kungen av Frid har ljus i hand och går med i natten”/ Bertil Westman, Mjällom

Mörka, trötta december. I år 2020 mörkare än någonsin, inga soltimmar alls. Därtill denna eländiga coronaepidemi som lägger sig som ett blött, tungt täcke över tillvaron. Så lätt att tappa modet. Inga julkonserter, välbesökta julgudstjänster, julfirande med alla dem som vill mötas osv.

Ja, vinternatten går i tung uppförsbacke. Tankarna går särskilt till alla er som just nu är sjuka - oavsett på vilket sätt - till er som har sorg, känner er ensamma och modfällda, är arbetslösa eller kämpar med andra svårigheter. För oss alla, men särskilt till er som nu har det svårt, vill jag citera psalm 858 i psalmtillägget ”Psalmer i 2000-talet” (text av prästen och psalmförfattaren Lars Westberg):

”För dem som vandrar i mörkret ska ett ljus skina klart. Ja över dem som undrar ska ett ljus gå opp! Refr: För himmelens dörrar har öppnats och ljuset från himmelen strålar hit ner. I världen har mörkret skingrats och änglaskarorna ler.

Vers 2:  För dem som gråter och lider ska ett ljus skina klart. För dem som fryser i skuggan ska en sol gå opp. Refr: För himmelens dörrar har öppnats och ljuset från himmelen strålar hit ner. I världen har mörkret skingrats och änglaskarorna ler.

Vers 5: För alla människor på jorden låt ett ljus sina klart! För onda som för goda låt ett ljus stå opp! Refr: För himmelens dörrar har öppnats och ljuset från himmelen strålar hit ner. I världen har mörkret skingrats och änglaskarorna ler”.

Psalmen var tänkt att sjungas på några av våra julkonserter i år, men nu gnolar jag på den själv. Och tänk: det fungerar faktiskt! Sinnet lyfts för en stund! Nu är också vintersolståndet nära. Då vänder det! Dagarna blir stegvis ljusare och längre. Nu kommer Jesus än en gång till vårt hjärta, kommer med sitt himlaljus. Gud älskar oss så mycket att han föds som det lilla barnet som växer tillsammans med vårt hopp, vår tro, vår kärlek. Ljuset övervinner mörkret, vaccinet kommer snart, våren återvänder, livet segrar bortom död trots allt. För kungen av Frid har ljus i hand, går med i natten och föds som barnet som vill bäras nära vårt hjärta. Han öppnar för oss sin eviga famn.

”Natten skall vika där ångest nu råder. Det folk som vandrar i mörkret ser ett stort ljus, över dem som bor i mörkrets land strålar ljuset fram. Ty ett barn har fötts, en son är oss given. Väldet är lagt på hans axlar, och detta är hans namn: Allvis härskare, Gudomlig hjälte, Evig fader, Fredsfurste” (Jessaja 9: 1a, 2, 6).

Gud är nära. Och Tuna-Attmars församling finns till för oss alla. Vi fortsätter att be, samtala, fira gudstänst i det lilla formatetsamt dela sorg, glädje, vardag och högtid med varandra. Snart ljusnar det!

En God, välsignad Jul i Jesu namn, ett Gott Nytt bättre År 2021 och Guda rika välsignelse tillönskas er alla!

/Birgit Huss, kyrkoherde