Attmars kyrkogård

Attmars kyrkogård ligger vid Attmars kyrka med vacker utsikt över sjön Marmen. Här finns plats för kistgravar, urngravar, askgravplats, askgravlund samt minneslund.

Kistgravarna En kistgrav är i regel 2,5 x 1,25 meter.
Vi har enkelgravar och dubbelgravar. Även urna kan sättas ner här.
Gravrätten varar i 25 år men kan förlängas.
Gravvården (stenen, korset el liknande) ska vara stående eller liggande.
Gravvården ska godkännas av kyrkogårdsförvaltningen.
Gravrättsinnehavaren ansvarar för skötsel och plantering.
Anhöriga utser gravrättsinnehavare.
Anhöriga har rätt att vara med vid gravsättningen.

Urngravarna fungerar på samma sätt som kistgrav, men på mindre yta.
Flera urnor får plats i en grav. Stenen ska vara anpassad efter gravens storlek. Gravvården (stenen, korset el liknande) ska vara stående eller liggande.
Gravrätten varar i 25 år men kan förlängas.
Gravrättsinnehavaren ansvarar för skötsel och plantering.
Anhöriga utser gravrättsinnehavare.
Anhöriga har rätt att vara med vid gravsättningen.

Askgravplats innebär att man har en sten med en namnskylt.
På stenen finns plats för två skyltar för samma familj, man kan gravsätta
1 – 2 askpåsar vid samma sten. Namnskylten är obligatorisk och beställs av kyrkogårdsförvaltningen. Anhöriga får vara med vid gravsättningen. Blommor/gravljus ställs endast på anvisad plats, som städas av kyrkogårdsförvaltningen. Gravrättsinnehavare med begränsad gravrätt utses. Gravrätten varar i 25 år men kan förlängas. Kostnad för skylt är för närvarande 1600 kronor.  Sammetspåse för askan 350 kronor.

Askgravlunden är en gravplats som är kostnadsfri och sköts av kyrkogårdsförvaltningen. Anhöriga får vara med när askan efter den avlidna jordas. I askgravlunden finns en gemensam sten där skylt med namn och årtal sätts upp, vilket är obligatoriskt och beställs av kyrkogårdsförvaltningen. Ingen gravrättsinnehavare utses. Blommor och gravljus ställs endast på anvisad plats, som städas av kyrko-gårdsförvaltningen. Kostnad för skylt är för närvarande 1500 kr.

Minneslunden är en anonym gravplats som är kostnadsfri och sköts av kyrkogårdsförvaltningen. Minneslunden ligger på nersidan av muren för askgravplatsen, mot vattnet.
Anhöriga får inte vara med när askan efter den avlidna jordas. Förfrågan om detta samt godkännande om gravsättning i minneslund skickas till dödsboet för godkännande innan nedsättning av askan. Ingen gravrättsinnehavare utses.
Blommor och gravljus ställs på anvisad plats, som städas av kyrkogårdsförvaltningen.