Foto: Mikael Hansen

Tölö församling

Vi vill vara en gemenskap med Jesus i centrum där människor får växa i tro, hopp och kärlek.

Tölö-Varla

I Tölö församling firar vi gemensam gudstjänst på söndagar i Tölö kyrka. För mer information, se kalendern. Några söndagar per termin firar vi även gudstjänst i Varlakyrkan. Välkommen att vara en del i gemenskapen!

Söndagar i Tölö kyrka

Vi firar högmässa eller gudstjänst. Mycket klassisk sång och musik med vanlig gudstjänstordning. Vi önskar både stillhet och rörelse i våra gudstjänster, därför finns möjlighet att vara delaktig på lite olika sätt.

• Tack – häng upp ett hjärta i vårt tacksamhetsträd och tacka för något.

• Ljusbäraren – tänd ett ljus för någon.

• Dopfunt – påminner om att vi är Guds barn.

• Skriv en bön Gud – lappar som bara Du och Gud läser.

• Släpp taget – lägg ned en sten och släpp något som tynger.

Gudstjänster i Varlakyrkan

Varje torsdag är du välkommen på Mässa i Taizéton, inspirerad av andaktslivet i Taizé. Speciellt för en Taizémässa är sjungandet av meditativa sånger, tystnad och textläsning. Med nattvard och möjlighet att tända ljus och skriva bönelappar.

Bild på koret i Tölö kyrka

Besök våra kyrkor

En kyrka är ingen vanlig samlingslokal. Kyrkorummet bär minnen av generationers glädje, sorg och förtröstan. I Tölö-Älvsåker pastorat har vi tre kyrkor från olika tidsepoker: Tölö kyrka från 1800-talet, medeltidskyrkan i Älvsåker och Varlakyrkan från 1990-talet.