Foto: Mikael Hansen

Älvsåkers församling

Vi är en församling som firar gudstjänst på många olika sätt. Välkommen in i gemenskapen.

I Älvsåkers församling finns Älvsåkers kyrka och där firar vi gudstjänst varje vecka.

Olika gudstjänstformer

Vissa söndagar firar vi högmässa, andra gånger använder vi enklare gudstjänstformer.

Familjemässan och familjegudstjänsten har låg tröskel och nattvardsgemenskap med Jesus i centrum. Här finns mycket delaktighet såsom barnkörmedverkan och barngrupper med exempelvis dramagestaltning av söndagens tema.

I lovsångsmässan vill vi lyfta fram sånger som lovsjunger Gud i tillbedjan med betoning på tacksamhet och glädje. För att stärka församlingssången har vi ibland en liten kör som medverkar.

Våra Taizémässor och Taizégudstjänster präglas av stilla gudstjänst med sånger från klostret i franska Taizé, dit många ungdomar vallfärdar varje år. Betoningen ligger på på sånger, kort betraktelse, tystnad, ljuständning och förbön.