Svenska flaggan och Ukrainska flaggan vajar i varsin flaggstång.

Vi hjälps åt i krisen

Nyhet Publicerad Ändrad

Svenska kyrkan Tjörn står i beredskap för att ta emot flyktingar. Vi har nära kontakt med Tjörns kommun. På gränsen mellan Ukraina och Ungern agerar just nu Act Svenska kyrkans samarbetspartner. De behöver ekonomisk stöttning.

Swisha din gåva till 900 12 23 skriv ”akut”

Migrationsverket har meddelat att behovet av evakueringsplatser för flyktingar från Ukraina har halverats. Därmed finns det för närvarande ingen plan på att flyktingar från Ukraina ska komma till Tjörn.

Vi står redo

Svenska kyrkan Tjörn har förberett förnödenheter i Blekets kyrka. Vi och kommunen står redo att inom 72 timmar kunna ta emot flyktingar. Vi kommer att höra av oss till allmänheten om och när vi behöver hjälp. Håll koll i våra kanaler!

Hjälp flyktingar på plats

För att stötta på plats så hänvisar vi till de stora organisationerna som dels är vana att arbeta i kris, dels finns i nätverk som når ut. Act Svenska kyrkan finns genom lokala samarbetspartners bland annat på gränsen till Ungern. De behöver först och främst pengar för att kunna bedriv sin verksamhet och de köper produkter i närområdet, för att på så sätt också stötta de lokala näringarna. Act Svenska kyrkan stöttar flyktingar med bl.a. mat- och hygienpaket, medicinskt material, akutboende och psykosocial hjälp.

EXEMPEL PÅ HUR DIN GÅVA GÖR SKILLNAD VIA ACT SVENSKA KYRKAN

280 kronor räcker till ett matpaket (mjöl, ris, olja, gryn, kött- och fiskkonserver, mjölk, mörk choklad, pasta, ärtor, kakor)
180 kronor räcker till ett hygienpaket (tvål, schampo, tvätt- och diskmedel, toalettpapper, tandkräm, handsprit)

Swisha din gåva till 900 12 23 skriv akut

Vill du hjälpa till på Tjörn?

Allt praktiskt arbete är för närvarande pausat. Vill du anmäla ditt intresse för att hjälpa till, så är du välkommen att höra av dig till vår diakon Maria Eriksson: Tel. 073 32 30 515. Du kan även registrera dig på https://tjorn.allatillsammans.se/

Stötta Ukraina

Det bästa du kan göra just nu är att skänka pengar till de organisationer som är på plats i eller kring Ukraina, eller till de organisationer som nu förbereder sig för att ta emot flyktingar här på hemmaplan. Det finns många olika som nu hjälper till, två exempel är Göteborgs stadsmission och Act Svenska kyrkan.

Act Svenska kyrkan

Tillsammans med kyrkor, organisationer och tusentals frivilliga arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor, och agerar snabbt när katastrofen inträffar.