Varför ska jag vara medlem i Svenska kyrkan?

Här hittar du svaren!

Du som medlem bidrar till en mer rättvis värld och samhälle!

Barn ska få vara barn
Ditt medlemskap har gett alla barn i Timrå församling möjligheten till minst en rolig aktivitet. Vi har babysång, barnkör, öppen förskola, familjekvällar och fritidsaktiviteter.

Ungdomens dagar
I ungdomens år är det vanligt att ta distans från sina föräldrar, få mer ansvar och samtidigt genomgå en inre kamp med att hitta sig själv. Du har hjälp till att skapa utrymmen där ungdomar får känna sig trygga, finna ett stöd hos en annan vuxen eller någon i sin egen ålder. Vi har spelkvällar, läger, kvällsaktiviteter och olika evenemang.

I vuxenlivet möter vi dagligen med- och motgångar!
Att få bekräfta sin kärlek till någon som du håller kär med en ceremoni kan vara ett otroligt vackert minne som håller dig stark i motgångarna. När livet inte går som du har tänkt dig så finns vi här som stöd, det kan handla om samtal, sjukhusbesök, stöd i kriser eller i ensamhet. För ensamhet är något som blir väldigt vanligt när kroppen inte längre orkar lika mycket som innan. Ditt medlemskap har gjort många glada om det så handlar om en vigsel eller en konsert på äldreboende.

Dela lika under samma himmel
Svenska kyrkan jobbar dagligen med att hjälpa människor i sin församling men även med människor runt om i världen som inte har mat på sitt bord eller tillgång till rent vatten.

Tack för att du är medlem!

Vill du bli medlem? Klicka här

En kvinna står utomhus och spelar gitarr för en grupp barn.

Anledningar att vara medlem

De flesta kommer ibland i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst. Oavsett när ska mötet med kyrkan stärka och ge hopp. Du som medlem gör det möjligt!

Albertus Pictors kalkmålning som föreställer änglar rengörs i Helga Trefaldighets kyrka i Uppsala.

Kyrkoavgiften skapar möjligheter

Som medlem i Svenska kyrkan betalar du en medlemsavgift, också kallad kyrkoavgift. Den finansierar den lokala församlingens verksamheter.

Act Svenska kyrkan

Tillsammans med kyrkor, organisationer och tusentals frivilliga arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor, och agerar snabbt när katastrofen inträffar.

Våra verksamheter 2024

Senast uppdaterad 16/4-24

En kyrkogård i solsken.

Begravningsavgiften

Begravningsavgiften finansierar begravningsverksamheten. Alla som är folkbokförda i Sverige – oavsett religion – och som har en kommunalt beskattningsbar inkomst betalar en begravningsavgift via sin skattsedel. Det är begravningsavgiften som finansierar begravningsverksamheten.

Kvinna på huk framför flicka i en kyrka.

Utträde ur Svenska kyrkan

Som medlem är du viktig och du bidrar på olika sätt till kyrkans liv och verksamhet. Här får du veta hur avslutar ditt medlemskap. Att gå ur kyrkan kostar ingenting.