Foto: Kristin Schyllner

Renoveringen av Västlands kyrktorn

Ni kanske undrar hur det går med Västlands kyrka och dess kyrktorn som har stått under renovering under några månader. Det omfattande arbete som inleddes i våras hoppades vi skulle vara färdigt nu till hösten 2022 – men skadorna har visat sig vara större än vi trott och renoveringen kommer att fortgå under längre tid än beräknat. Läs mer här!

Hur går det med renoveringen av Västlands kyrktorn?

Ni kanske undrar hur det går med Västlands kyrka och dess kyrktorn som har stått under renovering under några månader. Det omfattande arbete som inleddes i våras hoppades vi skulle vara färdigt nu till hösten 2022 – men skadorna har visat sig vara större än vi trott och renoveringen kommer att fortgå under längre tid än beräknat. Bland annat har det visat sig att den bärande timmerstommen är mer påverkad och behöver bytas.

Kyrktornets fönster kommer att plockas ut för att repareras denna vinter och under tiden ersättas med skivor, och i vår kommer arbete på fasaden att genomföras. Därmed beräknas nu renoveringen vara färdig till sommaren 2023. Byggställningarna kommer att sitta kvar men kyrkan och kyrkogården kan användas precis som vanligt – med undantaget förstås att vi inte ringer i kyrkans egna klockor. I stället ställer Österlövsta kyrkas klocktorn upp med en inspelning av dess klockringning!

Vi tackar för ert tålamod under renoveringen av Västlands kyrktorn och ser fram emot att snart se kyrkan i sin fulla glans igen!

Foto: Kristin Schyllner