Konsertprogram i sommar

Musiken har alltid varit en viktig del av kyrkan och har en given plats i alla gudstjänster, men kyrkomusiken finns också i det stora och breda utbudet av konserter. Svenska kyrkan är en av Sveriges största konsertarrangörer – Slå dig ner och lyssna till musiken som fyller salen! Klicka här för att se hela sommarens konsertprogram i Tierps pastorat.

Konsertprogram sommaren 2022

Musik i sommarkväll
Onsdagar kl 19.00, nio veckor i rad.

Klicka här för att se programmet för Musik i sommarkväll

Leufsta Lunchmusik
Torsdagar kl 13.00–13.20, Lövstabruks kyrka
Klicka här för att se hela sommarens program

Sommarkonsert
Lördag 4 juni kl 17.00, Lövstabruks kyrka
S:t Olofskören sjunger in sommaren med älskade vår- och sommarsånger. Under ledning av Lukas Arvidsson. Fri entré.

Orgelkonsert
Lördag 2 juli kl 17.00, Lövstabruks kyrka
Världsorganisten Gunnar Idenstam spelar Praetorius - Bach och improvisationer ”Peaceful Organ”.

Orgelkonsert
Lördag 23 juli kl 17.00, Lövstabruks kyrka
Bengt Tribukait vid Cahmanorgeln. I samarbete med Lövstabruks kulturförening. Fri entré.

Lövstabruks Kammarmusikfestival
8–10 juli, Lövstabruk
Vi får återigen glädjen att husera Lövstabruks Kammarmusikfestival. Detta år firar festivalen tio år och temat är Sverige – I Skuggan av Kontinenten. Konserterna äger rum i Orangeriet respektive kyrkan med vår fantastiska Steinway D-flygel samt en konsert med Cahmanorgeln. För biljetter och hela programmet, besök: www.lovstabrukskammarmusikfestival.com

Folkbarock & Andra Rockar
Söndag 10 juli kl 13.00, Lövstabruks kyrka
I samarbete mellan Tierps pastorat och Lövstabruks Kammarmusikfestival arrangeras en konsert med organisten Lukas Arvidsson och violinisten Greger Siljebo. Båda är riksspelmän och bjuder på ett program som visar släktskapet mellan barockmusik och folkmusik från deras nyutgivna och prisade CD.

Konsert Tre fioler
Söndag 7 augusti kl 19.00, Lövstabruks kyrka
Per Mattsson, Ute Goedecke och Lukas Arvidsson. Trio med den spröda klangen från barockfioler i sommarkvällen. Barockmusiken förenar de tre musikerna, och vi kommer att få höra ett vackert program med de tre fiolerna, men även varierat med sång, flöjt och orgel. Fri entré. Avslutning på årets pilgrimsvandring

Leufsta Cahman Academy
12/7–17/7, Lövstabruk
Årets internationella Cahman Academy dit studenter från när och fjärran kommer för att studera vid den berömda Cahmanorgeln bjuder även på ett rikt utbud av konserter med framstående organister. Samtliga konserter har fri entré och varar ungefär en timme. Program:
11 juli kl 18.00: Orgelkonsert med fyra organister i Uppsala Domkyrka
12 juli kl 19.00: The art of Buxtehude – Karin Nelson och Lukas Arvidsson inviger Cahman Academy i Lövstabruks kyrka
13 juli kl 19.00: Bara Bach – Lena Weman, flöjt och Prof. Hans-Ola Ericsson, orgel i Lövstabruks kyrka
14 juli kl 19.00: Ulrika Davidsson bjuder på en stämningsfull klavikordkonsert i Voliéren i Lövstabruks barockpark
15 juli kl 19.00: Prof. Hans Hellsten i Östhammars kyrka på Nelson-orgeln
16 juli kl 18.00: De unga framstående organisterna Ana Benedicic och Camille Bloche spelar på den historiska Schwan-orgeln i Börstils kyrka
17 juli kl 17.00: Deltagarnas avslutningskonsert i Lövstabruks kyrka
För mer information om konserterna, besök: www.leufstacahmanacademy.com

Cahmandagarna
20/8–21/8, Lövstabruks kyrka
Lördag 20 augusti kl 15.00: Hovsångare Karl-Magnus Fredriksson och Mathias Kjellgren på orgel och flygel framför ett blandat program. Entré: 250kr.
Söndag 21 augusti kl 15.00: Christine West, flöjt, Erik Rydewall, nyckelharpa och Mathias Kjellgren, orgel, framför ett barockprogram. Entré: 250kr.
För mer information, besök: www.leufstacahman.com

Musik i sommarkväll

Onsdagar klockan 19.00, nio veckor i rad, erbjuder vi högklassiga konserter från såväl lokala som hitresta artister och grupper. Vi utnyttjar alla pastoratets kyrkor, så passa på att åka runt och avnjut våra fina kyrkorum i sommarskrud! Se hela programmet här.

Orgelkonsert: Gunnar Idenstam

Världsorganisten Gunnar Idenstam spelar Praetorius - Bach och improvisationer ”Peaceful Organ”, lördag 2 juli kl 17.00 i Lövstabruks kyrka.

Folkbarock & Andra Rockar

I samarbete mellan Tierps Pastorat och Lövstabruks Kammarmusikfestival arrangeras en konsert med organisten Lukas Arvidsson och violinisten Greger Siljebo. Båda är riksspelmän och bjuder på ett program som visar släktskapet mellan barockmusik och folkmusik från deras nyutgivna och prisade CD.

Lövstabruks kammarsolister presenterar: Beethoven i Lövstabruks kyrka

L. v. Beethoven – Pianosonat no. 21 op. 53 i C-dur ”Waldstein”. L. v. Beethoven – Piano trio no. 7 op. 97 i B-dur ”Ärkehertigen”. Fri entré.