Konfirmation, Tierps pastorat
Foto: Magnus Aronsson

Konfirmation

Konfirmationen är ett erbjudande till dig som vill veta mer om kristen tro och vad den kan betyda för just dig. Genom diskussioner, lekar, övningar, samtal, andakt och gudstjänster får du möjlighet att fundera över vem du är och vad du tror.

Du är inte ensam om att fundera över livet. Välkommen att bli konfirmand i Tierps pastorat!

Vad är konfirmation?

Konfirmation handlar om kristen tro. Och kristen tro handlar om ditt liv och dina frågor – helt enkelt det som är viktigt för dig.

Alla människor har frågor och funderingar kring små och stora saker. Trots att alla går runt och funderar är det lätt att känna sig ensam med sina tankar. Oroar sig verkligen andra för samma saker som jag? Är det bara jag i hela världen som tänker så här?

Du är inte ensam med dina tankar. Konfirmationen är en chans att få utforska både sig själv och andra, testa åsikter och värderingar, diskutera livets små och stora frågor. En chans att få diskutera frågor om Gud och vad tro är, träffa nya människor och lära känna dig själv lite bättre och åka på läger tillsammans.

Finns det några krav för att få bli och vara konfirmand?

Att konfirmera sig är helt kostnadsfritt och det finns inga krav som förkunskaper, läxor, hemuppgifter och dylikt. Det finns inte heller krav på prestation i exempelvis redovisningssammanhang. Är du inte döpt? Inga problem! Du får då döpa dig under konfirmationstiden på ett sätt som passar dig – kanske i en ungdomsmässa eller på ett läger. Om du bor på en plats utan bra bussförbindelser eller har svårt att ta dig till och från träffarna ska inte det vara ett hinder. Vi hjälper till att lösa det mesta med kyrktaxi och bussar när det behövs.

Var kommer vi att vara?

Vi har två konfagrupper i pastoratet som träffas på varsin plats direkt efter skolan. En grupp träffas i Equmeniakyrkan i Skärplinge och en träffas på Nathanaelgården i Tierp. Du väljer själv vilken grupp du vill vara med i. På heldagar och läger är grupperna tillsammans på olika platser i pastoratet och ni kommer även att konfirmeras tillsammans i en stor och härlig konfirmationsmässa i Västlands kyrka i maj!

Vecka 36 ses vi första gången! Då är även sista anmälningsdag, så kom även om du inte är anmäld och prova på där du kan anmäla dig på plats.

• Tierpsgruppen träffas onsdag 8/9 kl 14.30

• Skärplingegruppen träffas torsdag den 9/9 kl 14.00

Vi ser fram emot att få träffa dig i höst! Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor och funderingar.

Webbanmälan - Konfirmation

Här kan du anmäla dig till att bli konfirmand i Svenska kyrkan.