Röstkort kommer genom brevinkast.

Kyrkoval 2021

Den 6–19 september är det kyrkoval. Då kan du som är medlem i Svenska kyrkan påverka färdriktningen de närmsta fyra åren för S:t Staffans församling, Lunds stift (Skåne/Blekinge) och på nationell nivå.

Cirkeldiagram med fördelningen KB 41,17 %, S 21,77 % och POSK 37,07 %.

Valresultatet klart

Det blev förändring i mandatfördelning när rösterna sluträknades.

Visste du att Svenska kyrkan är Sveriges största medlemsorganisation?
Genom ditt medlemskap är du med och stödjer allt kyrkan gör och står för.

Svenska kyrkan är demokratisk. Genom att rösta i kyrkovalet har du möjlighet att påverka hur kyrkoavgiften ska användas, vilka verksamheter som ska finnas i församlingen och i vilka frågor kyrkan ska ta ställning.

Alla som har rösträtt får ett röstkort som skickas ut till folkbokföringsadressen. Du bör ha fått ditt röstkort senast 1 september 2021.

Tre val

Kyrkovalet är egentligen tre val. Du väljer representanter till lokal, regional och nationell nivå.

På lokal nivå väljer du representanter till kyrkofullmäktige i S:t Staffans församling. De bestämmer ramarna för den verksamhet som finns nära dig.

På regional nivå väljer du representanter till stiftsfullmäktige i Lunds stift, som beslutar om stöd till församlingarna.

På nationell nivå väljer du vem du vill ska sitta med i kyrkomötet och besluta om övergripande frågor.

Dessa kan du rösta på

I kyrkovalet kan du rösta på olika nomineringsgrupper, att jämföra med partier i riksdagsvalet.

I valet till kyrkofullmäktige i S:t Staffans församling ställer följande tre nomineringsgrupper upp:

Samtliga nomineringsgrupper presenterar sig i vårt församlingsblad Kyrkfönstret valspecial, som delas ut i alla brevlådor den 21 augusti och även finns i kyrkorna och församlingshemmet.

Här kan du läsa mer om vilka kandidater som ställer upp för de olika nomineringsgrupperna: Länk till grupp- och kandidatförteckning.

Så röstar du i S:t Staffans församling

Glöm inte att ta med legitimation när du ska rösta!
Röstkortet behövs också vid alla röstningstillfällen utom i vallokalen på valdagen (men underlättar även då).

Förtidsröstning

Du kan förtidsrösta den 6–18 september i församlingsgården, Brågarpsvägen 10 i Staffanstorp, följande dagar och tider:

• måndag 6 september 11-13
  • tisdag 7 september 11-13, 17-20
  • onsdag 8 september 11-13
  • torsdag 9 september 11-13, 17-20
  • fredag 10 september 11-13
  • lördag 11 september 11-13
  • måndag 13 september 11-13, 17-20
  • tisdag 14 september 11-13
  • onsdag 15 september 11-13, 17-20
  • torsdag 16 september 11-13
  • fredag 17 september 11-13
  • lördag 18 september 11-13

Förtidsröstningen blir inte i tält, som tidigare utlovats, utan inomhus i Matteussalen i församlingsgården med separat in- och utgång i lokalen.

Valdagen den 19 september

Båda valdistrikten röstar i församlingsgården, men i olika lokaler med skilda in- och utgångar. Det går också bra att rösta i Kyrkheddinge prästgård på valdagen.

S:t Staffans församlingsgård har öppet kl 9-11 och 12-20

Prästgården i Kyrkheddinge har öppet kl  16-18

Högmässan kl 11 hålls den här söndagen i Brågarps kyrka och kompletteras med en Gospelmässa i Nevishögs kyrka kl 18.

Brev- och budröstning

Om du vet att du inte kan komma till någon röstningslokal kan du brevrösta eller rösta genom ombud. Brevrösten skickas med posten och budrösten skickas med en person som är bud. För att kunna brev- eller budrösta behöver du ett brevröstningspaket, ditt röstkort och två vittnen som ska ha fyllt 18 år. Brevröstningspaket kan du beställa från kyrkoval@svenskakyrkan.se eller att hämta på församlingsexpeditionen.

Läs mer på www.svenskakyrkan.se/kyrkoval

Valresultat

Du kan se det preliminära valresultatet på valnatten efter den 19 september på www.svenskakyrkan.se/kyrkoval/valresultat.

Socialdemokraternas kandidater samlade framför församlingsgården.

Arbetarepartiet Socialdemokraterna

"En kyrka som står upp för alla människors lika värde och rätt"

Kyrkans Bästas kandidater samlade framför ingången till Brågarps kyrka.

Kyrkans bästa

"Kyrkans Bästa – ditt val i kyrkovalet – för kyrkans bästa"

Hjärtformat collage med porträttbilder av POSKs kandidater.

Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan

"POSK – För en välkomnande församling med låga trösklar, högt i tak, tron i centrum och alla människors lika värde i grunden."

Alla kandidater i kyrkovalet

Här kan du se alla kandidater på samtliga nivåer i kyrkovalet 2021.

Alla kandidater