Några konfirmander i vita kåpor jämför sina gympaskor.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Konfirmand 2023/2024

Välkommen att bli konfirmand i Strömstads pastorat.

Var och när träffas grupperna?

De grupper du kan välja mellan är:

· Måndagsgrupp kl. 16-18
(Gruppen har ett max antal deltagare och omfördelning kan komma att ske.)

· Helggrupp lördagar kl. 14-18 och söndagar 10.30-17.00, en helg i månaden
(Gruppen har ett max antal deltagare och omfördelning kan komma att ske.)

· Konfirmander i behov av särskilt stöd (Undervisningen anpassas efter individens förmågor och behov. Här görs en individuell läsplan upp tillsammans med
konfirmanden.)

· Vi erbjuder även vuxenkonfa

Under två terminer kommer du få delta i församlingslivet, genom att delta i gudstjänster och verksamheter som församlingen erbjuder.  De olika grupperna åker även på separata läger.

Undervisningen för måndagsgrupperna sker vanligtvis i Paepkegården bredvid Strömstads kyrka.

undervisningen för helggruppen kommer att varvas medllan de olika kyrkorna/församlingshemmen i pastoratet.

Konfirmation planeras till den 18 maj 2024 i Skee kyrka.

Folder Konfirmand 2023/2024

För att anmäla sig behövs denna blankett  fyllas i och lämnas/skickas in senast den 6 augusti till Strömstads pastorsexpedition.
Södra Kyrkogatan 10, 452 30 Strömstad

Har du frågor?

Hör av dig till:
Lotta Okkonen, lotta.okkonen@svenskakyrkan.se eller tel. 0526-183 04

Du som konfirmand

I Konfirmationsgudstjänsten får du tillsammans med dina medkonfirmander bekräfta ditt dop.  Men innan dess får ni under två terminer mötas i konfaundervisningen, för att ta del av de teoretiska kunskaper som vi hoppas ska hjälpa er att bygga upp och stärka er relation till Gud och kyrkan.

Under en människas liv så tas väldigt många steg. Ett av stegen kan vara  konfirmationen. Ambitionen med undervisningen är att du ska växa, växa i tro, växa som människa, och växa in i församlingen.

Vi önskar att du som blir konfirmand kommer som den du är.  Ta med dig dina
    erfarenheter och din syn på världen så utvecklas vi tillsammans.
    I mötet med varandra kan vi dela med oss av vad Jesus har gjort för oss och vi får hjälpa varandra att identifiera Guds närvaro i våra liv.

Några konfirmander i vita kåpor jämför sina gympaskor.

Vanliga frågor om konfirmation

Här hittar du svar på några vanliga frågor om konfirmation.

Konfirmander tränar på sin predikan inför konfirmationsgudstjänsten.

Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.