Döpt till ett uppdrag – Trons insida

Välkommen till en fördjupande och inspirerande utbildning för dig, vare sig du är alldeles ny eller erfaren, ideell medarbetare i församling.

Kanske är du kyrkvärd, ung ledare eller bidrar då och då på andra sätt, kom och lär dig mer. Tillsammans reflekterar vi över Svenska kyrkans tro och liv och utforskar, fördjupar eller upptäcker din egen tro.

Under utbildningsdagarna får du möta flera olika erfarna och inspirerande föreläsare och vi reflekterar tillsammans över det vi fått höra och funderar över vad det betyder i ditt liv. Vi träffas både fysiskt och digitalt. Kom med! Anmäl dig senast 26/6.

Vi kommer bland annat diskutera och möta föreläsare. Genom de olika teman som alla är centrala i den kristna tron och som vi tar upp på träffarna delar vi tro och liv. Alla kan vara med. Teman är bland andra dop och nattvard, vad kyrka och församling är, bön och Vem är Gud?

Första helgen på stiftsgården Stjärnholm (15-17/9)

Här möter vi Joseph Sverker, teol.dr, på Enskilda högskolan i Stockholm. Med stora penseldrag målar han kyrkohistorien fram till idag. Vi får också vandra genom Bibeln med hjälp av Olof Brandt på bibelsällskapet. Ett lustfyllt sätt att förstå sammanhang och flöden i Bibeln. Vi får också med sångens hjälp ta oss igenom ett kyrkoår.

Digitala träffar

Därefter träffas gruppen digitalt ca sex kvällar under hösten kring olika teman och föreläsare, som exempelvis Cristina Grenholm, professor i tros- och livsåskådningsvetenskap, diakon Sofi Lindfors Kumla pastorat som delar tron på Gud utfrån arbetet på Kumla anstalten och andra gäster.

Avslutningsdag i Strängnäs domkyrka (2/12)

Under den avslutande dagen i Strängnäs blir det föreläsningar, samtal och avslutande mässa.

Det kommer blir en härlig höst med massor av fantastiska föreläsare och en möjlighet för dig att få lära dig mer, och utvecklas i din tro.

Mer detaljerat om de olika delarna hittar du på:
www.svenskakyrkan.se/strangnasstift/dopttillettuppdrag

DATUM OCH PLATS

Starthelg på stiftsgården Stjärnholm: 15 – 17/9 2023
Digitala träffar
Avslutningsdag Strängnäs domkyrka: 2/12 2023.

KOSTNAD

1 500 kr inkl övernattning, mat och material

ANMÄLAN

Anmäl dig här senast 26/6

Vi vill att många ska kunna delta i en utbildning med hög kvalitet, till så låg kostnad som möjligt. För att kunna genomföra denna utbildning har Strängnäs stift sökt och fått pengar från nationell nivå. Därför är kostnaden subventionerad till 1500 kr per person, för hela terminen. (Förtur ges till idéella medarbetare inom Strängnäs stift) Åldersgräns 18 år.

Utbildningsansvarig och frågor: Helena Åhlin, stiftspedagog 0152-234 74

Arbetar du i församling? Då vet du säkert vem den här kursen skulle passa för. Tipsa vidare! Flyer för utskrift (pdf)