En juldekoration i form av en ängel med texten Gloria in excelsis Deo hänger i ett snöre.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Strängnäs Julmarknad

Församlingen är en del av stadens traditionella julmarknad 11 december

Även i år bidrar Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö till julstämning i staden - för en god sak.

På Gyllenhjelmstorget samlas försäljare samtidigt som Strängnäs domkyrkoförsamling håller öppet i domkyrkan och i Domherren Kyrkans Hus. På torget utlovas fin julstämning och försäljning av bland annat korv, ost, olivolja, julkransar, ljus, julgranar, glögg, äppelmust, marmelader honung, tomtar, änglar, lyktor, trähantverk och mycket mer.

I domkyrkan blir det adventscafé och marknad och Domherren Kyrkans Hus serveras en jultallrik och kaffe med fruktkaka.

Jultallriken kan avnjutas i tre sittningar under dagen: kl. 11, 12 och 13. Det finns 50 platser varje gång. Hämta biljetter i Domkyrkan och betala för maten i Domherren Kyrkans Hus. Pris: 120 kr för jultallrik och 45 kr för kaffe med kaka. Barn under 12 är äter gratis.

Överskottet av all försäljning delas lika mellan församlingens diakonikassa för socialt arbetet i Strängnäs, Svenska kyrkan i utlandet och  Act Svenska kyrkan för internationellt bistånd.

Strängnäs domkyrka lördag 11 december 10-14
Domherren Kyrkans Hus lördag 11 december 10-14