Foto: Eva-Marie Wadman

Sommarutställningen: Ändå älskar jag dig

Nyhet Publicerad Ändrad

20 juni till 31 augusti 2021 i Strängnäs domkyrka Konsert med kärleksmusik söndag 20 juni 16.00

Utställningen sommaren 2021 i Strängnäs domkyrka kommer att handla om kärlek.

Utställningen har flera olika delar och handlar om kärlek av olika slag - den romantiska kärleken, kärleken till familj och vänner och den självutgivande kärleken som också är Guds kärlek. I utställningen lyfts också äktenskapet.

Förhoppningen är att Strängnäsborna ska bidra till flera delar av utställningen  – till bildväggen med bröllopsfoton från olika tider, presentationen av kärleksdikter, kärleksbrev och teckningar på temat kärlek.

En del i utställningen handlar om den fina berättelsen om två ungdomars hemliga kärlek i 1700-talets Strängnäs.

Mitt i utställningen: en brudklänning, hållbart skapad av av återbrukade kläder och gamla spetsar. Speciellt till utställningen av Remake Stockholm, en del av Stockholms Stadsmission.

Det kommer också att visas brudkronor och presenterar bröllopsmusik. Det blir också möjlighet till drop in-vigslar i domkyrkan lördagen den 28 augusti.

Utställningen inleds med konsert med kärleksmusik söndag 20 juni 16.00 i Strängnäs domkyrka

En ensemble spelar och sjunger sånger av bland andra Lars Forsell, bröderna Gärdestad och Jocke Berg. Kända brudmarscher framförs på domkyrkans stora orgel.

1. Medverkande: Liselotte Eklund, Charlotta Lind, Barbro Frostegren, Jonas Lind, Torvald Johansson och Carina Öjermo.

Konserten sänds direkt på församlingens sida på Facebook

Utställningen Ändå älskar jag dig 20 juni – 31 augusti 2021

I utställningen samverkar Strängnäs domkyrkoförsamlingen med Aspö och Kungliga biblioteket och Strängnäs kommun.

För mer information: Kontakta domkyrkopedagog Carina Öjermo, 070-682 45 14, carina.ojermo@svenskakyrkan.se

Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.

Drop in-vigsel i Strängnäs domkyrka

Bröllop på ett enklare sätt lördag 28 augusti 2021 från 10.00 till 17.00