Pressmeddelande: Ny bok om Strängnäs domkyrka

Nyhet

Söndag 22 maj 13.30 är det release för nya boken "Strängnäs domkyrka. Levande katedral - då och nu". En av författarna är biskop Johan Dalman som bidragit med kapitlet Ett hus kring ett altare.

Boken presenteras i Strängnäs domkyrka av redaktörerna Carina Öjermo och Klas Hansson. Domprost Christofer Lundgren håller tal innan det blir det tillfälle att mingla och närmare bekanta sig med boken. Det finns möjlighet för intervjuer med flera av författarna på plats och recensionsexemplar av boken kommer att delas ut till media.

Domkyrkan i Strängnäs är en katedral, här har nämligen biskopen sin stol - cathedra på latin. Gudstjänstrum, byggnadsminne, mötesplats och besöksmål är andra beskrivningar av Strängnäs domkyrka. Och alla stämmer. Den nya boken visar vägen till domkyrkans historia och till dess funktioner som församlingskyrka, kyrka i staden och för Strängnäs stift.

Kyrkan har anor från 1200-talet, full av historiska minnesmärken, och är samtidigt ett levande rum för dagens människa. Här firas gudstjänst nästan varje dag och människor samlas för livets olika högtider. Och här stiger människor in och förundras över konstskatterna, altarskåpen och begravningsregalierna. Domkyrkan är även biskopens kyrka, där präster och diakoner vigs för tjänst i församlingarna i hela Strängnäs stift.

De tjugo författarna är experter inom sina områden och tillsammans ger de en bild av en levande katedral då och nu. Biskop Johan Dalman bidrar med ett kapitel med titeln Ett hus kring ett altare. Här förklarar han symboliken med en stol för biskopen och domkyrkans funktion.

”Strängnäs domkyrka Levande katedral - då och nu”, är utgiven på förlaget Artos. Den är rikt illustrerad och på 204 sidor.

Initiativet till boken kommer från Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö och den har fått stöd av Stiftelsen Gustaf VI Adolfs fond för svensk kultur, Kjell och Märtas Beijers stiftelse, Samfundet Pro Fide et Christianismo (Kyrkoherde Nils Henrikssons Stiftelse), Kungliga Patriotiska Sällskapets Understödsfond, Sparbanksstiftelsen Rekarne, Strängnäs stift, Längmanska kulturfonden och föreningen Katedralens vänner.

För mer information: kontakta Martin Garlöv, kommunikatör för Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö martin.garlov@svenskakyrkan.se