PRESSMEDDELANDE: Angående stöld av begravningsregalier

Nyhet

Enligt åklagarmyndigheten idag på morgonen, har en person anhållits och gripits misstänkt för stöld av begravningsregalierna från Strängnäs domkyrka i juli.

Angående stöld av begravningsregalier

- Det är glädjande att framsteg gjorts i utredningen och vi hoppas att detta kan leda fram till att begravningsregalierna återfinns och återlämnas till domkyrkan, säger Christofer Lundgren, domprost. Församlingslivet i domkyrkan fortgår som vanligt. Vi firar gudstjänst, döper, viger, begraver och bedriver vår diakonala och pedagogiska verksamhet. Begravningsregalierna är en del av det svenska kulturarvet och därför är stölden i första hand riktad mot det svenska samhället och inte mot domkyrkoförsamlingen. Vårt uppdrag i det här sammanhanget är att vårda och tillgängliggöra vårt gemensamma kulturarv. Om föremålen återfinns har vi en beredskap att ta emot dem, avslutar domprosten.