Målarbok med bilder från biblioteket

Nyhet Publicerad Ändrad

Bilderna är hämtade från samlingarna i Strängnäs domkyrkobibliotek. Det finns också en serie nya vykort.

Målarboken och vykorten säljs i butiken i Strängnäs domkyrka. Strängnäs domkyrkobibliotek har sina rötter ända tillbaka till medeltiden, när domkyrkan först började införskaffa böcker för utbildning och gudstjänst.

Det finns ungefär 3700 titlar inbundna i 2000 volymer i biblioteket. Det äldsta trycket är ett exemplar av Augustinus, De civitate Dei, tryckt i Rom av Sweynheym och Pannartz 1468.

Strängnäs domkyrkobibliotek - systematisk katalog över tryckta böcker

Domkyrkobiblioteket i Strängnäs har en lång historia med rötter i medeltiden. Det är ett av Sveriges äldsta bibliotek som fortfarande finns kvar i sin ursprungliga miljö och består av 3732 titlar tryckta mellan 1468 och 1758 samt en handskriftssamling.

Biblioteket i Roggeborgen

Reformationens spår i domkyrkobiblioteket