Foto: Henrik Larsson

Levande katedral - då och nu

Publicerad Ändrad

Sommarens utställning i Strängnäs domkyrka handlar om domkyrkan själv. Och den hänger ihop med en helt ny bok. Utställningen är öppen hela sommaren, alla dagar 10.00-18.00 fram till 31 augusti.

Sedan 1200-talet står Strängnäs domkyrka stadigt högst uppe på kyrkberget. Den bär på en lång historia och är ett levande kulturarv. Det som tidigare generationer skapat lever och utvecklas idag. En ny bok om domkyrkan har just utkommit. Denna speglas i utställningen Levande katedral – då och nu.

Välkommen på en virtuell tur i tornet. Väl upp kan du njuta av utsikten. Filmen är producerad för utställningen av Rikard Rogeland/Video Store och tornet är designat av Henrik Lagerström/Artbox. Kurator för utställningen är domkyrkopedagog Carina Öjermo.

Foto: Martin Garlöv

Kom riktigt nära detaljerna i högaltarskåpet. Se några av domkyrkans textila skatter. Ta en bild med Eskil och Hedvig. Bekanta dig med en av Sveriges äldsta tryckta böcler. Detta är några av delarna i utställningen på olika platser inne i domkyrkan.

Strängnäs domkyrka 19 juni -31 augusti 2022

Strängnäs domkyrka Levande katedral - då och nu

Boken visar vägen till domkyrkans historia, till dess olika funktioner som församlingskyrka och kyrka i staden Strängnäs och i stiftet. Författarna är experter inom sina områden och tillsammans ger de en bild av en levande katedral – då och nu.

Utställningar

I Strängnäs domkyrka visas konstutställningar flera gånger per år. Den konst som ställs ut anknyter på olika sätt till livet och tron.

Massmedier uppmärksammar sommarutställningen om domkyrkan

Sveriges Radio P4 Sörmland har haft ett inslag om sommarens utställning i domkyrkan, Levande katedral - då och nu.